Snelle rijders op de Wâldwei (N31) worden vanaf vandaag streng aangepakt

DRACHTEN

Snelheidsovertredingen zijn voortaan taboe op de N31, de Wâldwei van Drachten naar Zurich bij de Afsluitdijk. Rijkswaterstaat, politie en OM wijzen automobilisten op de limiet van 100 km/uur.

Op de rijkswegen N31 en N33 in Friesland, Drenthe en Groningen rijdt vijftig tot tachtig procent van de  weggebruikers te hard. Dat blijkt uit onderzoek van Rijkswaterstaat en de politie. Te hard rijden  zorgt voor gevaarlijke verkeerssituaties. Rijkswaterstaat, politie en Openbaar Ministerie (OM) willen dit onveilige rijgedrag gezamenlijk aanpakken. Daarom werken ze de komende maanden samen aan extra voorlichting over de maximum snelheid  en politiecontroles. Dubbelbaans De afgelopen jaren zijn delen van  de  N31 (Drachten-Zürich) en de N33 (Assen-Zuidbroek) omgebouwd tot dubbelbaans autowegen. Op autowegen geldt een snelheidslimiet van 100 km/uur, tenzij anders aangegeven. Harder rijden op een dergelijke weg verhoogt het risico op een ongeval. Langs de N31 en N33 ligt geen vluchtstrook. Dat is de voornaamste reden waarom het erg gevaarlijk is om op deze wegen harder te rijden dan 100 km/uur. Een kleine stuurafwijking kan er al voor zorgen dat een auto op hoge snelheid in de berm belandt. Limiet onbekend Rijkswaterstaat en de politie vermoeden dat te hard rijden hier komt doordat de dubbelbaans autowegen lijken op een autosnelweg. Dat hier een maximumsnelheid van 100 km/uur geldt, lijkt onbekend bij veel weggebruikers. Daarom willen de partijen de geldende snelheidslimiet met voorlichting onder de aandacht brengen en benadrukken waarom het belangrijk is om niet te hard te rijden. Dat gebeurt onder andere met grote mottoborden, die deze en volgende week langs de N31 en N33 worden geplaatst. Daarnaast zal de politie tijdelijk extra controleren. Hierbij zet de politie ook dashcams in: camera’s in politieauto’s die het gedrag van weggebruikers registeren. De inzet van deze beelden helpt de politie om weggebruikers een spiegel voor te houden en hen bewust te maken van (de risico’s van) hun gedrag. Hier 100 De aanpak start vandaag, 27 mei. Het doel is om het aantal extreme hardrijders met de helft omlaag te brengen. De vermindering van het aantal hardrijders heeft niet alleen tot gevolg dat het verkeer veiliger wordt op de N31 en N33 maar het heeft ook positieve effecten op de (leef)omgeving. Door het gaspedaal minder diep in te trappen, hebben verkeersdeelnemers directe invloed op verbetering van de leefbaarheid in het gebied rondom de N31 en N33.  

Auteur

Fokke Wester