Enorme liggers brug Burgum per as naar eindbestemming

BURGUM

Het transport van de maximaal 38 meter lange railliggers voor de nieuwe brug bij Burgum was al een uitdaging op zich. De circa 15 kilometer lange route van de productielocatie van Haitsma Beton in Kootstertille naar Burgum is zorgvuldig voorbereid op het transport. Uiteindelijk zijn de liggers van drie velden gemonteerd. In februari 2016 volgt het laatste veld.

De nieuwe brug bij Burgum is onderdeel van het project Hoofdvaarweg Lemmer-Delfzijl, een samenwerking tussen Rijkswaterstaat en de provincies Groningen en Fryslân. Doel is dat grotere schepen van 110 bij 11,4 meter het kanaal vlot en veilig kunnen bevaren. De hoofdvaarweg is de afgelopen jaren dieper en breder gemaakt en de brug Burgum wordt als één van de eerste bruggen vervangen. 56 liggers De brug bestaat uit vier velden en in het midden een beweegbaar deel met een stalen klep. Haitsma Beton levert 48 zogenoemde HRP-liggers (Haitsma Rail Profiel) en acht HTR-liggers (Haitsma T Randprofiel), voor een fraaie randafwerking. Later wordt op de railliggers met behulp van bekistingsplaatvloeren een druklaag aangebracht. De liggers, met een lengte van 26 tot 38 meter, zijn deels in de nacht getransporteerd om de overlast voor het overige verkeer te minimaliseren. Projectleider Jasper Doornbos van Haitsma Beton: ,,Voorafgaand aan het transport is de circa 15 kilometer lange route van de productielocatie in Kootstertille naar Burgum zorgvuldig verkend. Kleine obstakels, zoals bewegwijzering, zijn weggehaald en in krappe bochten zijn rijplaten gelegd om bijvoorbeeld stoepen te beschermen. In Kootstertille zijn de rotondes overigens al voorbereid op de grote transporten: deze kunnen door speciale voorzieningen ‘worden afgesneden’.” Montage De montage van de railliggers vond plaats met 300 tons en 500 tons zware mobiele kranen. Het vierde dek ligt volledig boven water en wordt medio februari 2016 ’s nachts vanaf het reeds gemonteerde brugdek in gehesen. ,,Daartoe moet eerst de druklaag zijn aangebracht en voldoende zijn uitgehard. Pas daarna kunnen we de nieuwe brug oprijden om het laatste veld te monteren. De montage van de eerste drie velden is probleemloos verlopen. Ze liggen er netjes bij.” De nieuwe elementen voldoen aan CUR 100 klasse B1 voor schoon beton. Naar verwachting kunnen in het derde kwartaal van 2016 de eerste auto’s over de brug heen rijden. Vervanging oude brug De brug Burgumerdaam, gebouwd in de Tweede Wereldoorlog, verkeert in een slechte staat. De brug is niet berekend op de huidige verkeersdrukte en het steeds zwaarder wordende verkeer. De nieuwe brug wordt 30 meter ten westen van de huidige brug gebouwd en heeft een lengte van ruim 170 meter. Na de opening van de nieuwe brug kan straks alleen lokaal wegverkeer nog gebruik maken van de oude brug. Het overige verkeer gaat om Burgum heen na realisatie van De Centrale As. De brug Burgum, de kanaalcorrectie, het aquaduct en de rondweg om Burgum van De Centrale As zijn in onderlinge samenhang aanbesteed. Zo wordt vooral een voordeel verwacht in de kosten van de uitvoering. Haitsma Beton levert voor de bruggen en viaducten in De Centrale As vrijwel alle liggers, randliggers, heipalen voor fundatie van de kunstwerken en barriers die de verkeersveiligheid verhogen en betonconstructies beschermen. Pionier in prefab Haitsma Beton is gespecialiseerd in het produceren van prefab betonnen elementen en heipalen voor bruggen, viaducten, stadions, parkeergarages en specifieke werken. Daarnaast produceert men betonnen barriers. Het bedrijf ontwikkelt voortdurend nieuwe en betere producten en procedés, die zijn afstemt op veranderende marktbehoeften, wet- en regelgeving en technische inzichten. Haitsma Beton is gevestigd in Kootstertille. De Centrale As De bouwcombinatie ‘Nije Daam’, bestaande uit Mobilis, Van Gelder en Friso Civiel, realiseert voor De Centrale As vier contracten; Midden 0, Midden 1 en 2, en Zuid 2. Dit werk bestaat uit onder andere het ontwerp en de realisatie van een aantal onderdoorgangen, het aquaduct en de brug bij Burgum, de ovonde bij Quatrebras, wegen, wandel,- en fietspaden die liggen binnen de grenzen van deze vier genoemde contracten en het park nabij de ijsbaan in Burgum. Provincie Fryslân is hoofdopdrachtgever van het werk aan De Centrale As en realisatie is nodig om de hoofdontsluiting van Noordoost-Fryslân te verbeteren en met name de verbinding tussen Dokkum en Drachten. In 2016 moet het werk gereed zijn voor het passerende verkeer.

Auteur

Marike Van der Molen