Talryk derde bij uitreiking Friese Onderwijsprijs

DRACHTEN - In het klaslokaal met een VR-bril op je neus alvast een kijkje nemen op je stageplek. Met dit idee won VSO Talryk, school voor voortgezet speciaal onderwijs in Drachten, vanmiddag de derde prijs bij de uitreiking van de Friese Onderwijsprijs.

Het Lauwerscollege uit Buitenpost en de vier scholen van het project Greidhoeke goes Onderwijs zijn de winnaars van de Friese Onderwijsprijs. Gedeputeerde Sietske Poepjes reikte vanmiddag de prijs uit in het provinciehuis in Leeuwarden. De prijs is ingesteld om de creativiteit en inventiviteit in het onderwijs onder de aandacht te brengen.

Plastiek

De winnaars ontvangen een plastiek (de Bronzen Olifant), speciaal ontworpen door het kunstenaarscollectief De Provinçialen. De provinciale winnaars zijn automatisch genomineerd voor de Nationale Onderwijsprijs. De finale van de Nationale Onderwijsprijs is op 27 maart 2019 in Leiden.

Winnaar in het voortgezet onderwijs werd het Lauwers College, Buitenpost, voor CSG Anna Maria van Schurman in Franeker en VSO Talryk, Drachten, Leerlingen van het Lauwerscollege krijgen op een bijzondere wijze scheikundeles. Door het bereiden van eten maken de leerlingen op een andere manier kennis met het vak scheikunde. Leerlingen moeten zich bijvoorbeeld verdiepen in de chemische processen die een rol spelen bij het bakken van oliebollen. De jury is enthousiast over dit project om de scheikundige wereld op een andere manier laten te zien dan uit een boek. CSG Anna Maria van Schurman uit Franeker won de publieksprijs in de categorie voortgezet onderwijs.

Stageplek

Hoewel Talryk derde werd, bleek de jury met name te spreken over de innovatieve, verbeeldende kracht van het project. ,,Leerlingen in het VSO hebben vaak veel moeite met het kiezen van een stageplek. Het kost veel tijd om bedrijven te bezoeken. De aanpak van VSO Talryk biedt perspectief.’’ Om de praktijk dichterbij te halen voor haar leerlingen ontwikkelde VSO Talryk in samenwerking met VR-bedrijf Vrendle en de Hanzehogeschool Groningen vier VR-stagefilms.

Leerlingen kunnen daarmee levensecht kennismaken met hun toekomstige stageplek, zonder dat ze het klaslokaal uit hoeven. Om de jury en het aanwezige publiek te laten zien hoe dit in de praktijk werkt, trakteerde Talryk de zaal op een levensechte VR-ervaring. Aanwezigen konden meekijken door de VR-bril van de leerling. De reacties waren enthousiast. ,,Je zet de bril op en je bent op de werkplek!’’

Volop voordelen

Die enthousiaste reacties hoort directeur Cornelis Knappe regelmatig in de wandelgangen van zijn school. ,,Leerlingen vinden de VR-stagefilms fantastisch’’, vertelt hij trots. ,,Ze kunnen stageplekken ontdekken in een veilige omgeving en zich zo goed mogelijk voorbereiden op hun daadwerkelijke stage. Ook gebruiken we de VR-technologie om hen werknemersvaardigheden te leren, zoals samenwerken en overleggen. Tot slot lost deze techniek heel veel logistieke problemen op. Leerlingen hoeven niet meer langs alle werkplekken om daarna hun favoriete stageplek uit te zoeken. Dat kan nu gewoon in het eigen lokaal.

Uitgebreid testen

De vier VR-stagefilms zijn ontwikkeld in nauwe samenwerking met Vrendle en studenten van de bachelor Social Work van de Hanzehogeschool Groningen. Het is voor het eerst dat de partijen op deze bijzondere manier de handen ineenslaan én dat VR-techniek op deze manier wordt ingezet om leerlingen in het VSO verder te helpen. De leerlingen gaan dit voorjaar eerst nog testen met de brillen voordat ze verder ingezet gaan worden.