Een mat voor de dansschool dankzij Grote Clubactie

Drachten - Dans Studio Drachten is dit jaar in de Grote Clubactie de best verkopende dansvereniging in Friesland.

Misschien hebben ze net wel, maar ook misschien net niet genoeg loten verkocht. ,,We willen een AirTrack mat’”, zegt Yvonne Ruiter, eigenares van Dans Studio Drachten. ,,Het aantal loten dat we hebben verkocht, zou dat moeten kunnen betalen, maar we hebben de offerte nog niet binnen.”

De leerlingen van haar studio hebben bijna 2.000 loten aan de man gebracht. Meer dan in 2017, toen de opbrengst in kostuums is gestoken. ,,Voor onze grote voorstelling in het voorjaar”, vertelt Yvonne. ,,Superleuk. En omdat dat toen zo goed liep, is de opbrengst uit de Grote Clubactie een jaar later bedoeld voor een andere grote investering.’’

Superloten

Dans Studio Drachten verkocht naast de loten ook nog eens 17 superloten, het hoogste aantal van heel Friesland. Een superlot bestaat uit 50 reguliere loten. Yvonne: “Die opblaasbare matten zijn heel erg duur. Daarvoor kunnen we niet zomaar bij de lokale ondernemers aankloppen. Dus, dan is de lotenactie een uitkomst.”

Een AirTrack mat is vooral bedoeld om de dansers, net als bij turnen, minder zwaar te belasten als ze sprongen maken of radslagen uitvoeren. ,,Dat hoort tegenwoordig allemaal bij de moderne dansvloeren. Maar we leren ook onze peuters op die matten hoe ze moeten rollen.”

Persoonlijk contact

Dans Studio Drachten heeft als een van de weinige scholen in het noorden een lesprogramma voor kinderen vanaf 2 jaar. Die gaan niet met loten de straat op, zegt Yvonne lachend. ,,Nee, we geven de kinderen vanaf 8 jaar pas een lotenboekje mee naar huis. Dat loopt beter dan de verkoop via sociale media. We hebben geprobeerd digitaal via sociale media extra loten te verkopen, maar dat levert niets op. De boekjes met het persoonlijk contact gaan het beste.”

In heel de provincie Friesland hebben alle deelnemende clubs samen voor 457.698 euro aan loten van de Grote Clubactie verkocht. Van dit totale bedrag gaat 80 procent naar de clubs die meededen aan de Grote Clubactie, naar rato van het aantal door hen verkochte loten.

Elk jaar meer

De landelijke opbrengst voor de verenigingen is dit jaar bijna 9 miljoen euro geweest. De deelnemende clubs verkopen elk jaar meer loten dankzij de inzet van vooral de eigen jeugdleden. Directeur van de Nationale Stichting Grote Clubactie Frank Molkenboer is dan ook een gelukkig mens. ,,De clubs laten zien dat de betrokkenheid van hun leden nog volop leeft. Nederlandse verenigingen tonen aan dat ze prima in staat zijn hun toekomst in eigen hand te nemen. De ledenparticipatie bij de Grote Clubactie is onverminderd groot.’’

Nationale Stichting Grote Clubactie is in 1972 in Tilburg opgericht. De stichting helpt in heel Nederland verenigingen bij het verwezenlijken van hun doelen door middel van een loterij, waarbij de leden zelf de loten verkopen. Directeur Frank Molkenboer: Ons maatschappelijke doel is een bijdrage en ondersteuning te leveren op het vlak van ledenparticipatie, het versterken van clubs en het vitaal en financieel gezond houden van het zo belangrijke verenigingsleven in ons land.”