Heb jij als zzp’er al overal aan gedacht?

Aangeboden door: Allianz

Als startende zzp’er komt er veel op je af. Voordat je überhaupt begonnen bent, zijn er een heleboel zaken die je geregeld moet hebben. Starten als zzp’er is al risicovol genoeg, dus je wilt de onnodige risico’s wel graag vermijden. We leggen je hier uit wat je kunt doen om zo goed mogelijk van start te gaan.

Neem geen onnodige risico’s

Ondernemen staat nu eenmaal inherent aan risico’s nemen. Dat wil natuurlijk niet zeggen dat je onnodige risico’s moet nemen. Sluit daarom de nodige verzekeringen af. Denk hierbij wel goed na over welke verzekeringen je echt nodig hebt. Het leven is al duur genoeg. Sommige risico’s kun je best nemen. Maar dat is aan jou om te bepalen. Voor veel ondernemers is een bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering afsluiten geen overbodig luxe bijvoorbeeld. Met deze verzekering ben je verzekerd tegen de kosten wanneer jij of je medewerker zaakschade of letselschade aan derden veroorzaakt tijdens het werk. Zeker als je regelmatig op bezoek gaat bij klanten.

Zit je meer in een branche waar je advies geeft aan klanten, dan kun je ook kijken naar een beroepsaansprakelijkheidsverzekering. Met deze verzekering ben je verzekerd wanneer een klant schade oploopt door een verkeerd advies of verkeerde berekening van jouw kant. Lees je goed in wat de verzekering vergoeden en of jij een dergelijk risico loopt met je bedrijf.

Weten je klanten je te vinden?

In welke tak van sport je je ook bevindt, je wilt zichtbaar zijn voor je klanten. Maar weten jouw potentiële klanten jou wel te vinden? Weten ze wel dat jij bestaat? Je kunt natuurlijk lukraak reclame gaan maken, maar bereik je daar je doelgroep wel mee? Het beste is om eerst uit te zoeken wie jouw klanten zijn. Vervolgens ga je kijken waar deze klanten zich bevinden. Op welke kanalen bevinden ze zich? Als je dit inzichtelijk hebt, kun je je boodschap naar buiten brengen.

Let er wel op dat je altijd rekening houdt met je doelgroep. Je wilt deze mensen tenslotte aanspreken. Dus in je boodschap houd je er rekening mee hoe ze aangesproken willen worden en welk probleem zij eventueel hebben. Jij hebt er namelijk de oplossing voor. Zorg ervoor dat je inzichtelijk hebt wat jou uniek maakt. Wat onderscheidt  jou van je concurrenten? En haak hierop in.

In het begin kan het je ook helpen om netwerklunches bij te wonen. Er zijn veel organisaties die wekelijks een netwerkbijeenkomst regelen. Zoek uit waar dat is bij jou in de buurt en ga eens kijken. Neem vooral ook je visitekaartjes mee en ga in gesprek met zoveel mogelijk mensen daar. Online kun je je ook inschrijven bij freelance platformen. Zo laat je zien dat je bestaat en waar je goed in bent.

Je kunt niet alles zelf

Je bent goed in hetgeen dat je hebt opgestart, maar je kunt nou eenmaal niet overal goed in zijn. Probeer dus ook niet alles zelf te doen. Hier ga je stuk op lopen en het kost je veel energie om je overal in te moeten verdiepen. Besteed dus uit wat je niet zelf kunt. Heb jij een hoveniersbedrijf en ben je goed met je handen, wil dat niet zeggen dat je goed bent in communicatie en administratie. Als dit je teveel moeite kost, kun je dit het beste overlaten aan mensen die daar hun beroep van hebben gemaakt. Dan kun jij je richten op dat waar jij goed in bent.

Met deze tips maak jij een vliegende start.