Werkzoekenden vinden relatief snel een nieuwe baan

shutterstock

Lange tijd werd gevreesd voor een golf aan faillissementen in Nederland. Voornaamste reden hiervoor was de uitbraak van de pandemie, die ertoe leidde dat met name bedrijven in de horeca- en evenementensector lange tijd gesloten moesten blijven. Van een faillissementsgolf kwam het niet.

De Nederlandse regering besloot bedrijven die getroffen werden door de pandemie ruimschoots te compenseren voor de verloren omzet. Als gevolg hiervan hielden zij het hoofd boven water. Inmiddels is deze compensatie afgebouwd en staan bedrijven weer op eigen benen. Nadeel voor een deel van deze bedrijven is dat ook de werkloosheid historisch laag is. Werknemers van bedrijven in de evenementensector maakten de afgelopen anderhalf jaar eenvoudig een nieuw cv aan met een online cv maker . Vervolgens solliciteerden zij bij bouwbedrijven, om in een mum van tijd een nieuwe baan te vinden.

Lage werkloosheid maakt switchen van baan aantrekkelijker

Ook medewerkers die niet gedwongen werden om elders te solliciteren doordat hun contract niet verlengd werd, hebben baat bij de lage werkloosheid. Het kan voor hen interessant zijn om af en toe een sollicitatiebrief te sturen naar andere bedrijven binnen dezelfde of een hele andere sector. Wellicht bieden andere werkgevers een hoger salaris, een betere functie of bijvoorbeeld betere secundaire arbeidsvoorwaarden aan. Doordat de werkloosheid laag is, zal het vinden van een nieuwe baan relatief eenvoudig zijn. Daarbij krijgen nieuwe werknemers veel eerder een vast contract aangeboden. Er zijn immers weinig alternatieven voor werkgevers. Daarbij kan het voor nieuwe kandidaten een extra stimulans zijn om het contract te tekenen.

Mogelijk alsnog faillissementsgolf na afbouwen financiële steun

Helemaal is men nog niet gerust op het uitblijven van een golf aan faillissementen onder Nederlandse bedrijven. Dit komt onder meer, doordat het afwachten is of bedrijven ook overleven zonder financiële steun. Met name voor kleine ondernemers met een fysieke vestiging zal het lastig zijn om klanten terug te vinden. Immers, consumenten deden hun aankopen de afgelopen anderhalf jaar massaal online. De kans dat zij straks terugkeren naar een fysieke winkel is relatief klein. Een ontwikkeling die maakt dat het juist voor deze kleine ondernemers belangrijk is om online vindbaar te zijn. Voor hen is het zaak om een webwinkel te laten bouwen en deze goed te laten scoren in de zoekmachine. Het vergroot de groep met potentiële klanten, waarmee het omzetverlies gecompenseerd kan worden.

Aantal besmettingen loopt in hoog tempo op

Niet alleen doen consumenten hun aankopen steeds vaker online. Ook speelt mee dat het aantal besmettingen met het coronavirus dit najaar op hoog tempo oploopt. Het maakt de kans heel aannemelijk dat bedrijven opnieuw getroffen worden door een teruglopende omzet. Is het niet vanwege de geldende maatregelen, dan is het wel vanwege het feit dat consumenten de (drukke) winkelstraat mijden.