Vindbaarheid op het web steeds belangrijker voor bedrijven

shutterstock

We zijn de afgelopen twee jaar vanuit huis gaan werken, plaatsen bestellingen vaker online en bezoeken steeds minder fysieke winkels. Niet alleen kleding en bijvoorbeeld cadeaus worden online besteld. Ook het kopen van een auto en de boodschappen gebeurt vaker online.

Het verbeteren van de vindbaarheid van een website is geen eenvoudig vraagstuk. Online marketing kent tal van verschillende vormen. Daarbij willen veel bedrijven nog niet volledig overstappen naar enkel online marketing. Hoe vind je als bedrijf de juiste balans tussen online- en offline uitingen?

Consumenten kijken naar de eerste drie tot vijf resultaten

Wanneer een consument een zoekopdracht invoert in een zoekmachine als Google, kijkt deze normaliter slechts naar de eerste drie tot vijf zoekresultaten. In de meeste gevallen weten die websites de vraag van de consument te beantwoorden. Voor bedrijven is het om deze reden essentieel, dat zij bij de eerste zoekresultaten staan. Dit kan betaald, door bijvoorbeeld advertenties te kopen. Prettiger is het om dit op organische wijze te bereiken, waarbij je investeert in het zogenaamde linkbuilding en het voortdurend toevoegen van content aan een website. Het is het verschil tussen respectievelijk search engine advertising en search engine optimization.

Band met de consument wordt steeds dunner

Waar een consument voorheen standaard naar dezelfde winkels ging voor het aanvullen van de garderobe of bijvoorbeeld het kopen van een leuk cadeau, is daar nu steeds minder sprake van. Belangrijker is de prijs die een webwinkel rekent. Als een product elders net iets goedkoper is, bestelt de klant het product liever bij de concurrent. Hetzelfde geldt voor de vindbaarheid van bedrijven. Als een bedrijf niet direct gevonden wordt na het invoeren van de zoekopdracht, dan zal de consument voor een andere, vindbare partij kiezen. De steeds dunnere band tussen de consument en een merk of organisatie is lastig te verbeteren voor veel bedrijven.

Interactie met consumenten belangrijk

Om de band op peil te houden en consumenten te herinneren aan de goede service die bedrijven hen bieden, is het belangrijk om de interactie aan te gaan met klanten. Denk bijvoorbeeld aan het toevoegen van een bericht aan sociale kanalen. Hier hebben consumenten de mogelijkheid te reageren op het bericht, het bericht te delen met hun eigen netwerk, enzovoorts. Interactie is ook mogelijk aan de hand van bijvoorbeeld een nieuwsbrief.

Verschillende componenten van online marketing

In dit artikel werden al verschillende componenten van online marketing genoemd; SEA, SEO, inzetten op sociale media, enzovoorts. Om de juiste mix te vinden tussen de verschillende componenten, kiezen veel organisaties voor het uitbesteden van hun marketingactiviteiten. Het vergaren van hogere posities in de zoekmachine is niet eenvoudig. Daarbij kan het inkopen van advertentieruimte hoge kosten met zich meebrengen, wanneer dit op verkeerde wijze aangepakt wordt.