Tips voor winkelen op afspraak

DRACHTEN Winkeliersvereniging Ha&Ie Drachten geeft in afwachting van betere tijden tips door aan middenstanders voor winkelen op afspraak.

1. Zorg voor een online reserveringssysteem. Een online reserveringssysteem is een must nu de winkel open mag op afspraak. Hiermee organiseer je het winkelen op afspraak eenvoudig.

2. Vul de webshop met de nieuwe collectie. Als je een webshop hebt, dan kan de klant alvast een kijkje nemen bij de sale of nieuwe collectie. Zo zal de klant gerichter naar de winkel komen of iets online reserveren en/of bestellen. Je kunt hier ook een leuke actie aan koppelen. Bijvoorbeeld de eerste 50 klanten die zich aanmelden via de webshop krijgen een bloemetje tijdens het winkelen op afspraak.

3. Zet sociale media, een sms-campagne, e-mail of flyers in. Wanneer je geen webshop hebt, kun je jouw klanten bijvoorbeeld benaderen via sociale media, een sms-campagne, WhatsApp, e-mail of een flyer. Vertel ze dat ze via een belletje of e-mail naar de winkel een gewenste tijd kunnen reserveren voor het winkelen op afspraak.

Heb je wel een webshop? Dan kun je alvast mooie foto's en/of leuke filmpjes delen van de beste items die jij in je winkel hebt. Informeer je klant zoveel mogelijk voordat de winkel ‘open’ is. Vanaf volgende week woensdag gaat jouw tijd en aandacht weer naar het persoonlijke contact met de klant ín de winkel.

4. Plak raamstickers op je ramen. Heb je POS materiaal, banners voor op je website, een raamsticker met QR code, een flyer of iets anders nodig om de aandacht van de klant te trekken? Via In-Retail is veel materiaal beschikbaar.

5. Nodig vaste klanten, familie en vrienden uit. Nodig je (vaste) klanten, familie en vrienden persoonlijk uit. Een handgeschreven kaartje, een WhatsApp-berichtje of spreek een telefonische boodschap in dat je ze hebt gemist. Geef hen voorrang om weer naar de winkel te komen. (bron Euretko bv. en In-Retail.)