Les op De Meander: ‘Ik blijf gewoon open…’

DRACHTEN Een online rekenles van groep 7B die juf Marieke geeft op basisschool De Meander, onderdeel van brede school de Drait in Drachten. Een school met ca. 360 leerlingen.

Een rekenles over het omrekenen van oppervlaktematen. Best een lastig onderwerp. Eerst alleen het woord oppervlakte…wat is eigenlijk oppervlakte, vraagt juf en daarmee start ze de les. Iedereen daarna de microfoon uit vertelt ze en het schrift naast de laptop leggen.

Dan komt het omrekenschema op het scherm. Juf stelt vragen aan de leerlingen, wat betekenen de afkortingen op dit schema? Er staat boven de rij met afkortingen x 100 met pijltjes naar rechts , beneden staat : 100 met de pijltjes richting links. Iedere lezer zal dit schema kennen vanuit zijn of haar lagere schoolperiode en anders komt het nu vast naar boven.

Ik moest denken aan mijn bezoek onlangs aan het schoolplatenmuseum waar de platen werden verkocht met o.a. deze materie groot afgebeeld. De tijden zijn veranderd, want nu heeft juf Marieke een digitaal hulpmiddel. Op De Meander gebruiken ze voor rekenen de online methode snappet waarmee de leerkracht stap voor stap de sommen aan de hand van visuele afbeeldingen kan uitleggen. Gelijk aan het digibord waar ze normaal op school mee werken zien de leerlingen thuis de uitleg voor zich in plaatjes, schema’s, tabellen. Thuis kan de leerkracht de leerlingen daarna volgen in het werken aan de sommen en de uitrekeningen zelf maken ze in het uitrekenschrift.

Af en toe plopt een scherm uit

Af en toe plopt vanochtend tijdens de uitleg van juf ineens het scherm op en sluit er weer een leerling aan, de lijnen zijn landelijk soms overbezet dus het inloggen levert hier en daar wat vertraging op. Geen probleem, het geduld van juf Marieke is eindeloos. „Allemaal het hulpschrift erbij”, zegt juf, „en teken nu het schema over in je schrift zodat je die er altijd bij kan pakken wanneer je oppervlaktes gaat omrekenen, ook straks weer op school.”

Dan tovert ze een vierkant op het scherm en ze legt uit dat de lengte en de breedte van het vierkant beide een meter is. Ook laat ze een vierkant zien waarbij de lengte en de breedte allebei 100 cm is. Hoe reken je nu bij beide de oppervlakte uit? En daarna vraagt ze: “Zijn de beide vierkanten nu even groot?”

“Spreek ook het antwoord hardop uit” zegt juf. Wanneer Elin een som omrekent van vierkante meter naar vierkante centimeter zegt Elin monter ‘dat is dan x 200’. „Helaas”.. zegt juf: „ik snap dat je dat denkt, maar kijk goed naar het plaatje…iedere sprong is een sprong van x100..”. De kinderen rekenen stug door: 3, 2 vierkante hm= hoeveel vierkante meter?

‘Wij willen allemaal wel een banaan’

Juf kan intussen thuis volgen hoe de kinderen werken aan dit onderwerp oftewel aan dit lesdoel; soms ziet ze dat kinderen bijna allemaal een opgave fout maken en dan grijpt ze even in door extra uitleg te geven…’Oh ja’, hoor je de kinderen denken, ‘natuurlijk schema erbij’. Een moeder roept of haar zoon een banaan wil.. ‘Juf praat’, sist zoonlief. ‘Wij willen allemaal wel een banaan’, roepen we naar de moeder. „Als je teveel afgeleid wordt kun je ook offline gaan en later terugkomen want ik blijf gewoon open”, zegt juf geruststellend.

Om 14.00 uur mag ik weer aansluiten, dan doen we samen het dictee voorafgegaan door de opdracht om uit het woord HOLDERDEBOLDER zoveel mogelijk woorden te halen. Iemand haalt er 26 woorden uit! Probeer het maar eens … en…het 5 woordendictee wordt zelfs door een leerling gemaakt die onderweg is naar de tandarts; ze heeft een wisbordje op schoot achterin de auto. Techniek maakt alles vloeibaar met daarnaast… “Ik blijf gewoon open”, die onthoud ik.

Wimmy Bouma, intern begeleider