‘Rijke oogst’ in Karmelklooster

DRACHTEN In het Karmelklooster te Drachten is de tentoonstelling ‘Rijke oogst’ te zien van Piet en Ineke Pijn, vader en dochter. De expositie is open van 19 november t/m 29 januari, donderdag- en vrijdagmiddag van 13.00 – 17.00 uur.

Deze tentoonstelling is een eerbetoon aan Piet en Ineke Pijn, vader en dochter. Op 30 januari 1957 wordt Ineke Pijn in Den Haag geboren. Haar ouders, de kunstenaars Piet Pijn en Mia van der Hoeven, trouwen in 1949. Ineke is hun vierde en jongste kind.

Het gezin verhuist in 1964 naar Groningen omdat vader als docent aan ABK Minerva wordt aangesteld. Daar werkt hij samen met docenten als Wout Muller, Diederik Kraaijpoel en Matthijs Röling. Piet Pijn wordt de aartsvader van het noordelijk realisme genoemd. Naast zijn docentschap blijft Piet Pijn de gedreven kunstenaar, die eigenzinnig en in stilte verder werkt. Van publiciteit wil hij niet weten om zijn kunstzinnige vrijheid te behouden. Tijdens zijn leven heeft hij nooit geëxposeerd.

Minerva

Ineke bezoekt aanvankelijk de avondopleiding van ABK Minerva en krijgt privélessen van haar vader Piet Pijn (tot 1977). Later volgt zij de lessen overdag. Ze slaagt cum laude. Ze verhuist naar Utrecht en heeft haar eerste solotentoonstelling bij Ina Broerse in Laren, er zullen nog zeven volgen. Door al het werk van Ineke Pijn speelt de schoonheid van de natuur een grote rol.

Een verdrietige periode voor Ineke en haar familie. Na een kort ziekbed sterft haar broer Jan Pieter plotseling op 44-jarige leeftijd in 1998. Haar vader Piet Pijn overlijdt in 2002 geheel onverwacht op 75-jarige leeftijd. Een groot verlies dat zij nooit helemaal te boven zal komen. Haar moeder Mia Pijn-van der Hoeven overlijdt na een kort ziekbed in 2004.

Ongeneeslijk

Nadat blijkt dat Ineke kanker heeft gekregen wordt ze in het academisch ziekenhuis in Utrecht geopereerd. Ze maakt in augustus 2018 haar laatste opdrachten af. In november blijkt dat ze ongeneeslijk ziek is. Op 2 juni sterft Ineke na een langdurig ziekbed. Op haar rouwbrief staat te lezen: Een stil leven vol emotie in kleur.

Het werk van Piet en Ineke Pijn is te bezichtigen op donderdag- en vrijdagmiddagen van 19 november t/m 29 januari 2021 van 13 – 17 uur (entree 10 euro). Aanmelden kan via de website van het klooster, www.karmelklooster.nl (Er is een looproute in het klooster. De RIVM maatregelen worden gerespecteerd. Mondkapje verplicht.)