Waarom je vaker de fiets moet pakken!

Aangeboden door: fietsenopfietsen.nl

Nederland is het ultieme fietsland en we hebben dus echt een naam waar te maken! Er zijn dan ook meer fietsen dan inwoners en er is waarschijnlijk geen enkel kind dat hier opgroeit zonder te leren fietsen. Toch zouden we allemaal nóg vaker de fiets moeten pakken en niet alleen om onze reputatie eer aan te doen.

Om je te stimuleren meer voor je tweewieler dan voor je vierwieler of het openbaar vervoer te kiezen, hebben we hieronder een aantal goede redenen voor je op een rijtje gezet.

1. Het is goedkoper

Alleen lopen kost nog minder geld. Wanneer je ervoor kiest om te peddelen naar werk of school, bespaar je veel geld. Het enige waar je voor betaalt is de aanschaf van je dames- of herenfiets en af en toe wat onderhoud.

2. Het is milieuvriendelijk

Aangezien je geen brandstof verbruikt, afgezien van je bruine boterham met kaas in de ochtend, stoot je ook geen schadelijke gassen uit.

3. Je traint meteen je spieren

Door voor je woon-werkverkeer te kiezen voor je fiets, train je elke dag de spieren van je hele lichaam. Je komt automatisch aan de benodigde hoeveelheid dagelijkse beweging.

4. Het is gezonder

De beweging, de buitenlucht en de afwisseling van temperatuur is goed voor je. Je conditie én je gezondheid worden er beter van. De bloedsomloop wordt erdoor gestimuleerd en je spieren worden sterker. De kans op lichamelijke klachten zoals diabetes en hart- en vaatziekten wordt kleiner wanneer je dagelijks fietst.

5. Goed voor de lijn

De beweging is goed voor de lijn en niet alleen omdat je calorieën verbrandt. Na verloop van tijd ontwikkel je meer spiermassa. Spieren verbruiken meer brandstof dan vet. Dus wanneer de verhouding spieren/vet beter is, gaat ook je stofwisseling sneller en verbrand je meer calorieën.

6. Het houdt je alert

De beweging en de frisse lucht zorgen ervoor dat je goed wakker wordt. Je zal merken dat je op je werk of op school beter geconcentreerd en alerter bent.

7. Goed tegen stress

Tijdens het sporten, dus ook tijdens het fietsen, maakt je lichaam gelukshormonen aan. Daardoor voel je je beter. De beweging functioneert tegelijkertijd als een soort ontlading. Je fietst je stress dus letterlijk weg én zit lekkerder in je vel.

8. Je slaapt beter

Door meer te bewegen en dankzij de andere, bovengenoemde voordelen, slaap je beter en dieper.

9. Sneller tijdens de spits

Als je op drukke tijden naar je werk of school moet, is de fiets veelal de snelste manier om er te komen.

Keer de negatieve spiraal

Ben je vaak moe, net iets te zwaar en ga je met tegenzin aan je dagelijkse taken beginnen? Pak simpelweg voortaan de fiets. Niet over nadenken, gewoon doen! Door dagelijks de fiets te pakken kun je de negatieve spiraal waarin je terecht bent gekomen, omkeren. Je wordt slanker, voelt je fitter, slaapt dieper, je kunt je beter concentreren en  maakt betere resultaten op je werk of tijdens je studie. Kortom, je hele leven neemt langzaam een positieve wending!