Fatale crash met elektrisch vliegtuigje niet veroorzaakt door technisch mankement

Het ongeval met een elektrisch aangedreven vliegtuig bij het Onstwedde op 13 oktober 2018, waarbij de 55-jarige piloot uit Drachten om het leven kwam, is niet veroorzaakt door een technisch mankement. Dat concludeert de Onderzoeksraad voor de Veiligheid.

Er waren voorafgaand aan de vlucht problemen met de batterijen, maar deze problemen hebben volgens de Onderzoeksraad geen rol gespeeld bij de oorzaak van het ongeval. Dit werd veroorzaakt door een lage luchtsnelheid, die dichtbij de overtreksnelheid lag. Hierdoor kwam het vliegtuigje uiteindelijk in een spin terecht en daar is het vliegtuig niet meer uitgekomen.

Ook was de piloot, Tjerk van Dijk, onvoldoende bekend met en getraind in het vliegen met dit type toestel en had hij met de Pipistrel Alpha Electro beperkte vliegervaring, zo valt te lezen in het rapport van de Onderzoeksraad.

Het vliegtuigje was destijds het enige elektrische vliegtuigje van Nederland. Het toestel steeg die bewuste dag op vanaf vliegveld Drachten voor het geven van demonstraties op vliegveld Stadskanaal. Omdat dit het eerste ongeval met een elektrisch aangedreven vliegtuig in Nederland was en het eerste ongeluk wereldwijd met dit type toestel heeft de Onderzoeksraad meer onderzocht dan alleen de directe ongevalsoorzaak.

Toestel voldeed niet aan voorschriften

Zo is ook vastgesteld dat het betreffende toestel in het Nederlandse luchtruim vloog zonder te voldoen aan de Nederlandse en Italiaanse voorschriften (het ultralichte toestelletje vloog met een Italiaanse registratie). Daarnaast hebben de autoriteiten zich niet proactief opgesteld bij de introductie van de bijzondere technologie in Nederland: hier bestaan in Nederland geen wettelijke voorschriften voor.

Daarom raadt de Onderzoeksraad aan de minister van Infrastructuur en Waterstaat aan de veiligheid van in Nederland opererende microlight aeroplanes te verbeteren door het inrichten van effectief toezicht op de sector. Ook moet de minister met het oog op de innovatie van dergelijke vliegtuigen aanvullende eisen vaststellen en ernaar streven dat deze eisen ook in de rest van Europa als standaard worden gebruikt. Zo kan er een minimum veiligheidsniveau gecreëerd worden.