Frysk Rekreaasje Kongres: kwaliteit voorop

DRACHTEN Een grote opkomst voor Frysk Rekreaasje Kongres, deze week in Schouwburg De Lawei. Ruim 275 recreatieondernemers en stakeholders bezochten het congres dat Merk Fryslân voor de vierde keer in samenwerking met Provincie Fryslân hield.

Belangrijke thema’s waren het belang van kwaliteitstoerisme en de presentatie van het rapport Toerisme in Fryslân – het perspectief van de inwoners door het Fries Sociaal Planbureau. Merk Fryslân richt zich op de kwaliteitstoerist, toeristen die bewust voor Friesland kiezen o.a. vanwege het unieke karakter, de rust, natuur en cultuur. ‘De kwaliteitstoerist weet onze natuur, erfgoederen en cultuurhistorie te waarderen en gaat hier zorgvuldig mee om. Met deze doelgroep is er ruimte voor een verantwoorde groei,’ zegt Martin Cnossen, directeur Merk Fryslân.

De organisatie is dan ook erg blij met het extra geld wat de Provincie ter beschikking heeft gesteld voor de cultuurtoerist. Bovendien zorgen deze toeristen net als de zakelijke toerist voor meer inkomsten en minder overlast. Keynote spreker Marit Noorlander van Gate2Marketing, verantwoordelijk voor diverse campagnes bij Visit Sweden, deelt dit belang. Net als Friesland heeft Zweden veel natuur, ruimte en is het in de beleving ver weg. Noorlander: ‘Met de activiteiten voor Visit Sweden zetten we in op de versterking van het imago en de kennis van de reisbestemming Zweden met het doel internationaal toerisme op de lange termijn te laten groeien.’

Groot draagvlak

Hoe kijken de Friezen zelf aan tegen het toerisme in Friesland? Naar dit vraagstuk deed het Fries Sociaal Planbureau onderzoek in samenwerking met Merk Fryslân en NHL Stenden. ‘Data en gedegen onderzoek zijn ontzettend belangrijk voor het bepalen van ons beleid,’ aldus Cnossen. Wij denken graag mee met een partij als het FSP.’ Cnossen kreeg tijdens het congres het eerste exemplaar van Toerisme in Fryslân – het perspectief van de inwoners overhandigd door Wilma de Vries, senior onderzoeker bij het FSP. Het onderzoek laat zien dat er veel draagvlak is voor toerisme in Friesland en het vermarkten hiervan. De Friezen zien vooral de voordelen. Zo vinden ze toerisme goed voor de werkgelegenheid, zijn er meer culturele voorzieningen en evenementen, worden historische gebouwen en stadsaanzichten beter behouden en is er meer levendigheid in winkels en horeca.

Daarnaast komt naar voren dat Friezen het zorgvuldig omgaan met natuur en rust belangrijk vinden. Tegelijk wordt een groei in toerisme positief ontvangen. Krachten bundelen is belangrijk, daarom werkt Merk Fryslân met jaarthema’s. Dit jaar is het thema Leve het water, in 2021 Ode aan het landschap, het landelijke themajaar van NBTC Holland Marketing en in 2022 Op de bodem van de zee, de triënnale van LF2028. De thema’s worden ontwikkeld in brede samenwerking met regio-aanjagers, musea, LF2028, toeristische ondernemers en partijen in Friesland.

Visit Friesland

Vanaf 2020 wordt Friesland onder de naam Visit Friesland in de markt gezet om onder meer de internationale vindbaarheid van Friesland als toeristisch bestemming te vergroten. Hiermee sluit Friesland aan bij andere destinatiemarketingorganisaties die deze term al gebruiken. Niet alleen zijn alle social mediakanalen omgezet naar Visit Friesland, ook is een nieuw passend logo geïntroduceerd.