Wijze raad met kinderen in Drachten

DRACHTEN Scholieren hebben deze week leren debatteren, vergaderen en compromissen sluiten onder leiding van raadsleden, wethouder en burgemeester.

De leerlingen groep 7 en 8 van basisschool ’t Tweespan hebben een inspirerende middag doorgebracht in de raadszaal van het gemeentehuis in Drachten. Dit deden ze als afsluiting van het vak Politiek binnen het onderwijsprogramma IMC Basis. Tijdens de eerste les hadden de kinderen, onder leiding van een raadslid, politieke partijen gevormd, partijnamen, partijprogramma’s en slogans bedacht en gepresenteerd.

In de tweede les kwam wethouder Piet de Ruiter en Nicole ter Doest, fractievertegenwoordiger van GroenLinks, langs om de kinderen te leren debatteren. Ben je voor of tegen het vuurwerkverbod? En kan je de andere partij met argumenten overtuigen? Het debat werd afgesloten met een stemming. Tijdens de laatste les, in de raadszaal, voelden de kinderen zich echte politici en namen ze plaats in de stoelen van de raadsleden. Roy Postma, raadslid van D66, leidde de raadsvergadering.

In beeld

De leerlingen namen enthousiast plaats achter de microfoons en kwamen groot in beeld terwijl ze hun standpunten toelichtten. Elke partij kreeg een miljoen euro om te verdelen, maar er moesten wel lastige keuzes gemaakt worden. Je hebt het geld maar één keer te besteden. Als klap op de vuurpijl kwam burgemeester Jan Rijpstra de stemming leiden en werd met de hamer het besluit genomen. De jeugdige politici waren voor een nieuw zwembad in Drachten én voor alle kinderen gratis zwemlessen! Het was een leerzame tijd en het vak Politiek is meer dan ooit voor de kinderen gaan leven.

Deze les maakt deel uit van IMC Basis waarbij de kinderen uit groep 7 & 8 twee jaar lang, elke week, onder schooltijd les krijgen van bevlogen gastdocenten. Tijdens deze lessen ervaren en ontdekken de leerlingen samen met de gastdocenten vakgebieden door zoveel mogelijk zelf aan de slag met ‘het echte werk’. De nadruk tijdens de lessen ligt op het zelf doen en ervaren en zo bereidt IMC Basis de jongeren voor op de belangrijkste stap na hun schoolbestaan: werk gaan doen wat bij hen past en waarin zij zich verder kunnen ontwikkelen.