Museum Dr8888 opent deuren voor Bauhaus

DRACHTEN Museum Dr8888 pakt vanaf 17 november uit met de tentoonstelling Bauhaus en Drachten.

De tentoonstelling laat zien welke invloed Drachten, via kunstenaar Theo van Doesburg, had op de iconische Bauhausstijl. Bewonder textiel, glas-in-lood, fotografie en typografie en breng een betoverend bezoek aan de museumwoning, compleet in stijl van De Stijl. Dit jaar is het precies 100 jaar geleden dat Bauhaus, de wereldberoemde school voor architectuur en kunst in Weimar werd opgericht. Tijdens de tentoonstelling Bauhaus en Drachten ontdekt u hoe de ideeën van Theo van Doesburg en zijn ontwerpen in Drachten van invloed waren op de beroemde Bauhausstijl. Daarnaast is er aandacht voor een nieuwe generatie kunstenaars, die voortgekomen is uit de Bauhaustraditie.

Theo van Doesburg (1883-1931), oprichter van De Stijl, vertrok in 1921 naar Weimar. Hij was van mening dat het gedachtengoed van De Stijl veel overeenkomsten had met de doelstellingen van het Bauhaus. Hij hoopte er dan ook een leerstoel te krijgen. In Weimar gaf hij vanuit zijn eigen atelier cursussen aan leerlingen en docenten van het Bauhaus. Hij gebruikte daarbij de ontwerpen van zijn projecten in Drachten als voorbeeld.

Monika Buch (1936) volgde een opleiding aan de Hochschule für Gestaltung, waar Max Bill rector was. De school was ontstaan als voortzetting van het Bauhaus, en richtte zich op de vormgeving van alle aspecten van het dagelijkse leven en van de omgeving. Het werk van Monika Buch kenmerkt zich door het onderzoek van vorm en kleur in relatie tot elkaar, en de systematische toepassing van kleurreeksen in geometrische kleuren.

Gunta Stölzl (1879-1983) begon als leerling aan de Bauhausopleiding en wist als enige vrouw door te dringen tot het lerarenkorps. Ze transformeerde het weven van een ‘vrouwenhobby’ tot een heus ambacht. Uiteindelijk wordt haar klas de meest succesvolle van het Bauhaus. Roos van Dijk (1989) is een jong schildertalent. Haar belangstelling gaat uit naar modernistische architectuur: architectuur die ook werd toegepast door Bauhausarchitecten. Door deze grondig te bestuderen en haar indrukken te vertalen naar de schilderkunst brengt Roos van Dijk de uitdijende architectuur terug tot een menselijke schaal.