Waarom het meest eenvoudige ontwerp soms een klassieker wordt

Aangeboden door: The Bagstore

Producten, letters. Iemand moet het bedenken. En soms is dat zo goed dat het niet meer weg te denken is uit onze dagelijkse omgeving. Grafisch ontwerper Wim Crouwel was zo’n bedenker.

Alles is een keer ontworpen. Of dat nu door een werknemer in een fabriek gebeurt of een professionele ontwerper die er zijn levenswerk van heeft gemaakt. Volgens kenners valt Wim Crouwel in die laatste categorie. Je kent zijn werk van de cijferpostzegels en het telefoonboek met de schreefloze Helvetica letter. 

En nog zoveel meer. Logo’s en nieuwe letters. Grafisch ontwerper Wim Crouwel creëerde ze. Soms kreeg hij daar flink wat kritiek op, maar de man was overtuigd van zijn kunnen en trok zich er weinig van aan.  

Crouwel kon zijn design sterk onderbouwen

Zo creëerde hij de schreefloze Helvetica letter voor de teksten in het telefoonboek. Zonder hoofdletter, en dat scheelde ruimte. Voor alles is een reden. En Crouwel kon hij zijn design altijd sterk onderbouwen. 

Het is, als je er bij nadenkt, best bijzonder dat onze omgeving vol is van design waar we nauwelijks nog bij nadenken. Iedere stoel is een ontwerp, en sommige vallen in de categorie design. Een rugzak  zoals een Herschel rugzak is een ontwerp. En sommige producten schuren tegen design aan zoals de Rains rugzak bijvoorbeeld, die zou best wel eens een ‘klassieker’ kunnen worden. 

Dat weten we over een aantal jaren pas en zo gaat het vaak met goede ontwerpen. Eerst is er een goed ontwerp, vervolgens jarenlang niet meer weg te denken uit ons interieur of de mode. En na heel veel jaren kijkt niemand er meer van op, maar is het nog altijd steengoed en van een hoge kwaliteit. Dan ga je spreken van een blijvertje, een klassieker, een evergreen. 

Eenvoud en vorm die voortkomt uit functie

Vaak is er veel gelegen aan de eenvoud. Vorm die voortkomt uit de functie. Het voelt of ziet eruit als logisch. Dat zijn de beste ontwerpen. In het geval van Crouwel gaat het vaak om een geordende typografie, onder meer voor de affiches van het Stedelijk Museum. 

Crouwel kreeg ook kritiek. Zo zou zijn New Alphabet het enige alfabet zijn dat ondertiteling nodig heeft. Hij trok zich er niet veel van aan. Was overtuigd van zijn kunnen en ging door met ontwerpen. Jarenlang met het bedrijf Total Design dat hij in 1964 oprichtte. Het was het eerste multidisciplinaire ontwerpbureau waar je als bedrijf terecht kon voor het creëren van een totale huisstijl. 

Crouwel gaf ook les aan de TU in Delft en de Rotterdamse Erasmus Universiteit. Hij was bijna tien jaar directeur van Museum Boijmans Van Beuningen in Rotterdam. (1985-1994). Crouwel overleed onlangs op 90-jarige leeftijd.