Caparis scoort ruime voldoende

DRACHTEN

Een fijne werkplek, toegankelijk en deskundig. Dat zeggen verschillende belanghebbenden over Caparis. De zogeheten ‘stakeholders’ geven gemiddeld een hele ruime voldoende voor de samenwerking en relatie met Caparis. Dat blijkt uit een reputatieonderzoek uitgevoerd door onderzoeksbureau Enneüs.

,,We mogen trots zijn op de resultaten van dit onderzoek, we staan er hartstikke goed op,” aldus directeur Alex Bonnema. ,,De sociale werkvoorziening in Nederland en ook in onze regio staat onder druk. Dit onderzoek laat zien dat Caparis haar werk naar tevredenheid uitvoert. Met de geconstateerde verbeterpunten kunnen we onze dienstverlening en interne bedrijfsvoering verder verbeteren.”

Ruime voldoende

De ondervraagde stakeholders zien Caparis als een professioneel en belangrijk werkbedrijf dat een fijne en passen werkplek biedt aan werknemers met een afstand tot de arbeidsmarkt. Ze vinden dat Caparis aandacht heeft voor medewerkers en gericht is op samenwerking. Daarbij noemt men Caparis toegankelijk, deskundig en men onderkent dat Caparis ervaring heeft met het goed begeleiden van een moeilijke doelgroep.

De stakeholders geven een ruime voldoende voor de samenwerking en relatie met Caparis: van een 6,0 (ambtenaren en wethouders) tot een 7,9 (externe samenwerkingspartners). Het eigen personeel waardeert hun organisatie met een 6,7 (uitvoerend personeel) tot een 7,2 (kaderpersoneel).

Verbeterpunten

Verschillende belanghebbende wijzen op de noodzaak om via meer publiciteit meer succesverhalen van Caparis te laten zien. Ook de eigen werknemers geven Caparis mee een duidelijk koers te kiezen en deze intern duidelijk en open te communiceren. Bonnema: ,,Dat zijn duidelijke boodschappen waar we mee aan de slag zijn en blijven. We mogen trots zijn op Caparis en dat kunnen we zowel binnen als buiten nog beter laten zien.”

Gemeenten

Het rapportcijfer gegeven door gemeenteambtenaren en wethouders worden volgens de onderzoekers gekleurd door bestuurlijke en politieke discussies. Bonnema: ,,Zij stellen dat de besluiteloosheid en onrust tot imagoschade hebben geleid. Samen met de gemeenten moeten we zien te voorkomen dat in de discussie over de toekomst van Caparis dezelfde fouten maken als in het verleden. Caparis is een sterk merk dat door werknemers en haar omgeving wordt gewaardeerd. Dat moeten we zo zien te houden.”