Crisis is voorbij, Dunlop zoekt weer personeel 

Drachten

Dunlop zoekt nieuw personeel. De fabriek aan de Drachtstervaart zoekt twaalf nieuwe mensen voor de productie van transportbanden. En dat is goed nieuws, voor Dunlop en voor Drachten. 

Bij het bedrijf aan de Vaart werken nu in totaal ongeveer 230 mensen. Daarvan zijn 130 in de fabriekshal direct betrokken bij de productie van transportbanden. De overige personeelsleden zijn verantwoordelijk voor het verkopen, ontwikkelen en onderhouden van de techniek en het afleveren van de producten. De twaalf extra arbeidsplaatsen voor de productie lijken misschien niet veel, ook al omdat ze verdeeld worden over de drie ploegendiensten, ze betekenen wel dat voor Dunlop de crisis nu echt voorbij is, zegt Eelco de Wal, HR-manager bij het Drachtster bedrijf.

Versnellen

,,De afgelopen jaren waren spannend en het was een lastige periode. Maar sinds vorig jaar zien we de markt weer aantrekken en het laatste kwartaal gaat het ook in onze branche weer beter. We verwachten dat we binnenkort moeten versnellen en daar hebben we extra mensen voor nodig. En omdat je rubbermaken echt eerst goed moet leren, willen we de tijd hebben om de nieuwe mensen goed voor te bereiden. Dat kost wel een paar weken. Die twaalf is ook het maximum dat we op dit moment kunnen hanteren als het gaat om inwerken en opleiden. Het kan best zijn dat we in de toekomst nog meer willen groeien.''

De twaalf nieuwe banen zijn al per medio april nodig, zegt André Mulder, Chief Operating Officer van Dunlop Drachten. ,,Het gaat om banen bij de primaire productieafdelingen, want wij willen de productie met 15 procent verhogen. We exporteren als Drachtster fabriek naar meer dan honderd landen over de hele wereld. Alleen in China, India, Australië, Zuid-Afrika en Noord-Amerika zijn we niet actief, omdat we daar zusterbedrijven hebben die met name voor de eigen thuismarkt produceren. Wij bedienen Europa en de rest van de wereld.''

Bulkvervoer

De mondiale crisis heeft ook bij Dunlop Drachten gezorgd voor spannende jaren. ,,Doordat bijvoorbeeld de olieprijzen daalden was er in het Midden-Oosten minder geld te besteden en daardoor werd er minder gebouwd, waardoor er onder andere minder ijzererts en cement nodig was. Producten die met onze transportbanden vervoerd worden. Het grijpt allemaal in elkaar. Na de kredietcrisis in 2008 was het voor ons heel spannend en toen hebben we ook een reorganisatie doorgemaakt. Daarna hebben we ons steeds aan de veranderende markten aangepast. Nu wereldwijd overal de mijnbouw weer aantrekt, neemt in onze exportlanden ook het bulkvervoer weer toe. En juist daarvoor maken wij transportbanden'', legt Mulder uit. 

Dunlop valt sinds 2001 onder het Britse bedrijf Fenner en dat was een goede aandeelhouder, die veel heeft geïnvesteerd, vindt Mulder. ,,Het is er alleen maar beter van geworden. Een paar jaar geleden hebben we nog een nieuwe productiehal kunnen bouwen, dat heeft al geleid tot nieuwe initiatieven. Hier vindt ook de innovatie plaats. Wij zijn echt trots op dit bedrijf.'' Dunlop is niet het grootste bedrijf van Drachten, maar wel een markante onderneming in het centrum.

Oliemolen

De historie van het bedrijf gaat terug tot 1850, toen Oliemolen De Nijverheid aan de Vaart werd gebouwd. De fabriek is in 1903 door brand verwoest, maar een deel van de molen is in de gevel nog altijd te herkennen. Eelco de Wal heeft zijn kantoor nu in dit gedeelte van het bedrijf. In 1921 werd de Nederlandsche Balata Industrie opgericht, die zich toelegde op het maken van met katoen versterkte drijfriemen, transportbanden en brandslangen. In 1965 werd het bedrijf ingelijfd door de Dunlop Rubber Company en ging de fabriek verder als Dunlop-Enerka. Het merk Dunlop is ook vandaag nog een belangrijk kenmerk voor het bedrijf. 

,,Wij zijn er ook trots op dat we zo'n lange historie hebben in Drachten. Toen de Vaart opnieuw werd geopend hebben we dan ook onze gevel laten renoveren'', vertelt Mulder. Het bedrijf is in de loop van tientallen jaren organisch gegroeid en ziet er vanuit de lucht uit als een vreemde lappendeken. Er is ooit sprake van geweest dat de fabriek uit het centrum zou verdwijnen, om ruimte te maken voor een jachthaven en woningen, maar dat plan is niet meer aan de orde, stellen Mulder en De Wal. 

Verplaatsen

,,Er is in het verleden wel onderzoek gedaan naar het verplaatsen van de fabriek, maar de kosten daarvan zijn voor de betrokken partijen zo hoog dat het geen reëel scenario bleek. Het lijkt aantrekkelijk om op een andere plaats een heel nieuwe fabriek te bouwen, maar alleen het afbreken en opbouwen van één van onze grootste machines kost al ruim een half jaar. In die tijd kun je geen transportbanden maken. Om dat op te vangen zou je eerst een nieuwe fabriek moeten bouwen en pas als die draait de oude kunnen stopzetten. Bovendien hebben wij op deze locatie geen enkel probleem. We hebben hier een innovatieve kern en kunnen hier slim produceren. In het verleden werd nog wel eens geklaagd over stank, maar daar zijn maatregelen tegen genomen en het komt nu bijna niet meer voor.'' 

Het gros van het huidige personeel komt uit Drachten en omgeving en daaruit verwacht De Wal ook de meeste reacties op de nieuwe vacatures. ,,Wij hebben trouw personeel, dat over het algemeen lang bij ons blijft. Vooral nu de pensioenleeftijd naar boven begint te schuiven, merken we dat we steeds meer arbeidsjubilea kunnen vieren. Wat dat betreft spant André Smid de kroon. Hij werkt nu al 48 jaar bij ons. Dat betekent dat hij hier als knaap van vijftien is begonnen. Zulke jubilea vinden wij een goed teken, het laat zien dat mensen zich hier thuis voelen en trots zijn op het bedrijf.'' 


Auteur

Fokke Wester Redacteur