Burgemeester Smallingerland bezoekt locaties CSG Liudger

DRACHTEN

Burgemeester Van Mourik van Smallingerland bracht deze week een bezoek aan twee locaties (vmbo en praktijkonderwijs) van scholengemeenschap CSG Liudger in Drachten. De burgemeester liet zich informeren over het onderwijs op beide locaties en ging in gesprek met leerlingen.

Sinds de benoeming van Van Mourik vorig jaar als burgemeester van de gemeente Smallingerland heeft hij zich voorgenomen belangrijke organisaties waar de gemeente mee te maken heeft te bezoeken. CSG Liudger is daar één van. ‘Het is een tijd geleden dat ik voor het laatst op school was en ik ben heel benieuwd hoe het onderwijs er tegenwoordig uitziet’, vertelde hij bij de ontvangst op locatie Splitting, een school voor vmbo en mavo.

Leerlingen van de afdeling Welzijn verzorgden de rondleiding door hun school. Ze vertelden de burgemeester over het accentprogramma van de locatie Splitting waarbij ze ontdekken wat ze leuk vinden en waar ze goed in zijn. Door deze methode kunnen ze een weloverwogen keuze maken voor een passende opleiding. Ook de persoonlijk aandacht van de school ervaren zij als zeer positief. Ze worden betrokken bij het onderwijsprogramma, kunnen aangeven wat ze zelf graag willen en ze merken dat hier ook echt rekening mee gehouden wordt.

Op het techniekplein werd de burgemeester bijgepraat over de nieuwste technologische ontwikkelingen die zijn opgenomen in het onderwijsaanbod. Domotica, waarbij processen in en rond woningen worden geautomatiseerd, is één van de speerpunten waar techniekleerlingen zich op dit moment op focussen. De afdeling is in staat om eigen materialen te ontwikkelen met een laser- en 3D-printer zodat leerlingen oplossingen tot in de kleinste details kunnen bedenken en uitvoeren.

Aan de andere kant van de straat is het schoolgebouw van CSG Liudger locatie Ring gevestigd. Deze school voor praktijkonderwijs biedt persoonlijke aandacht voor leerlingen die vooral praktisch zijn ingesteld. De lesstof wordt geleerd door veel te doen in plaats van in de boeken te duiken en het onderwijs is specifiek afgestemd op de individuele leerling. Een enthousiaste leerling liet de burgemeester de verschillende praktijklokalen zien. De locatiedirecteur vertelde over de Boris-aanpak, waarbij leerlingen een route volgen die uiteindelijk leidt naar een vervolgopleiding op een ROC of een betaalde baan. Deze succesvolle aanpak was reden voor de burgemeester om meteen een afspraak te maken om hier meer over te weten te komen. Hij ziet ook een verantwoordelijkheid voor de gemeente om de leerlingen van het praktijkonderwijs aan werk te helpen.

De burgemeester leerde niet alleen van de leerlingen, zij waren ook erg benieuwd wat het burgemeestersvak inhoudt. Hierdoor ontstonden ontspannen gesprekken waardoor het officiële bezoek uiteindelijk als zeer informeel werd ervaren.


Auteur

Redacteur