Leerlingen Drachtster Lyceum brengen vak Maatschappijleer ‘tot leven’

DRACHTEN

Leerlingen van het Drachtster Lyceum hebben deze week het vak Maatschappijleer tot leven gebracht op een presentatie.

Voor het vak Maatschappijleer op het Drachtster Lyceum moeten leerlingen in een schooljaar vier Praktische Opdrachten uitvoeren. In deze opdrachten wordt de leerstof gekoppeld aan vaardigheden. Met subsidie van het CJP (Cultureel Jongeren Pas) hebben de leerlingen workshops gevolgd met als thema Parlementaire Democratie. Bewustwording In samenwerking met de sectie CKV (Culturele Kunstzinnige Vorming) en subsidie van CJP zijn verschillende workshops met als thema Parlementaire democratie georganiseerd: rappen, cartoons tekenen, stopmotion filmpjes en kritische pamfletten maken. ,,Door op een creatieve manier bezig te zijn met de politiek ontstaat bij de leerlingen bewustwording van een actueel thema”, aldus docente Mayke Bosman. Leerling Ewan Zwart: ,,Ik vond de rap leuk. Ik vond de jongen die de workshop gaf een aardige vent, hij kon goed freestyle rappen waardoor ik snel inspiratie kreeg voor mijn eigen rap. Ik vond het ook leerzaam, want daardoor kon ik me verdiepen in de standpunten van de politieke partijen. We hebben uiteindelijk een dis-rap gemaakt naar politieke partijen.'' Eindproduct De leerlingen zijn ook zelf verantwoordelijk voor de organisatie van de workshops en beoordeling van de eindproducten. Dinsdag voltooiden en presenteerden de leerlingen hun projecten. Ze werden beoordeeld door elkaar, de docenten en de workshopleiders. Als onderdeel van het creatieve proces maakte een aantal leerlingen een vlog van de middag.  

Auteur

Fokke Wester