Bloggers verrast door landschap en gastvrijheid in De Friese Wouden

Drachten

,,Heerlijk eten, fantastische landschappen, enorm gastvrije ondernemers: we hebben de journalisten en bloggers weten te verrassen, ze hebben genoten hier bij ons in De Friese Wouden!” Anneke Lukkes, regio-aanjager van Toeristisch Netwerk de Friese Wouden kan haar geluk niet op: de missie is geslaagd.

Stichting RegioMarketing Toerisme (RMT) uit Noordoost Friesland en Toeristisch Netwerk De Friese Wouden uit Zuidoost Friesland hadden tien journalisten en bloggers uitgenodigd om de regio te komen verkennen. Ze vielen afgelopen weekend van de ene verbazing in de andere. ,,Met deze persreis wilden we het onontdekte Friesland laten zien|, legt Elizabeth Pilat, regiomarketeer in Noordoost Friesland, uit. ,,De Friese Wouden zijn prachtig. Vooral wandelaars en fietsers kunnen hun hart hier ophalen. Maar weinig mensen kennen deze regio. Daarom hebben we journalisten en bloggers uitgenodigd om verhalen en reportages te maken.” Mooi en afwisselend ,,Ik heb in De Friese Wouden prachtige wandelingen gemaakt. Wat is het hier mooi en afwisselend. Dat had ik niet verwacht,’’ vertelde Wanda Catsman uit Montfoort van de populaire wandelblog WandaWandelt.nl. ,,Ik wist eigenlijk niet zo goed wat ik kon verwachten. Maar dat er zoveel mooie routes zijn, waarvan grote delen ook nog onverhard, dat kon ik niet vermoeden!’’ De bloggers bezochten onder andere Museum Dr8888 in Drachten, wandelden als primeur een gedeelte van het Wâldenpad bij Eastermar dat nog in ontwikkeling is, deden een fietsexcursie in Beetsterzwaag, bezochten de duinen in Bakkeveen of gingen elektrisch sloepvaren in het Bûtenfjild. Culinair verrast De schrijvers aten zaterdagavond in twee groepen: de helft ging naar het Spijshuys in Boornbergum en de andere helft dineerde bij De Pleats in Burgum. Geesje Duursma van De Pleats in Burgum ontving een zestal bloggers en is één van de bijna veertig ondernemers die de gasten afgelopen weekend enorm in de watten heeft gelegd. ,,Ze hebben een lekker hapje eten gehad, met een Brommels dessert. Ze hebben een rondleiding gekregen en een goodybag met het Burgum Magazine, een fairtrade armband van Aline mode en een literfles Kâld Kletske, met dank aan Cru68. De bloggers waren enthousiast, verbaasd en oprecht geïnteresseerd!”, vertelt Geesje enthousiast. ,,We hadden nooit verwacht dat Friesland zoveel goede horecazaken zou hebben. Dat heeft ons inderdaad echt verrast!’’ vertelde Yvon Reitsma uit Wageningen van het digitale inspiratieplatform Travelvibe.nl. De gasten stonden versteld van het culinaire niveau in de regio. Anneke Lukkes: ,,Streekproducten; alles vers uit eigen regio, voegde voor de bloggers echt wat toe aan hun pure beleving van De Friese Wouden." Van tevoren dachten de journalisten dat het hier kaal, winderig en vlak zou zijn. ,,De bloggers die in de bossen van Beetsterzwaag en Bakkeveen gewandeld hebben, vonden dat juist schitterend. Ook van de beeldenroute hebben ze genoten. En een bloggende moeder zag dat haar kindje in de Bakkeveense duinen meteen aan het spelen ging. En de heide! Dat hier heide was, dat hadden ze echt nooit verwacht”, Anneke Lukkes moet er nog een beetje om lachen. ,,Ze waren echt lyrisch over alles wat ze hier gezien hebben.” Enorme potentie Voor de Stichting RMT en De Friese Wouden was de persreis ook een eye-opener. Anneke: ,,Wij weten natuurlijk wel, hoe mooi en gastvrij de Friese Wouden zijn. Maar het gebied heeft gewoon een enorme potentie: voor gezinnen met jonge kinderen, voor jonge hippe mensen die de natuur en lekker eten waarderen, voor vijftigplussers die graag fietsen en wandelen… Wij kunnen hiermee verder en de deelnemende ondernemers ook.” #defriesewouden17 Tijdens het weekend werden 500 berichten op social media gezet met de hashtag #defriesewouden17. Na een meting bleek dat 200.000 mensen een bericht met deze hashtag hebben gezien. ,,Via social media konden mensen uit heel Nederland digitaal meekijken. Ze zagen positieve berichten en mooie beelden van De Friese Wouden. We lieten als regio echt een goede indruk achter. Ik ben zeer blij met dit resultaat,’’ aldus een tevreden Pilat. Blogs ,,Dit was de vijfde grote persreis die we organiseerden. We weten uit ervaring dat schrijvers vanuit enthousiasme zo snel mogelijk artikelen willen publiceren. Als regio willen we de artikelen liever spreiden en dat doen we met een zogenaamde contentkalender. Zo houden we de aandacht vast!’’, vertelt Elizabeth Pilat. ,,Het effect van zo’n persreis is natuurlijk niet direct meetbaar”, nuanceert Anneke Lukkes. ,,Maar aan het enthousiasme van de bloggers te horen kunnen we zeker mooie artikelen verwachten. We hopen dat deze gelezen worden door mensen die denken: daar moeten we naartoe! Daar is het mooi, rustig en gastvrij. Daar kunnen we genieten!” Foto's: Marcel van Kammen & Anneke Lukkes

Auteur

Redactie