Nieuwe stichting past op oude Buick brandspuit van korps Drachten

DRACHTEN

Een nieuwe stichting moet zorgen dat de antieke brandspuit van het korps Drachten bewaard blijft. Dinsdagavond wordt het antieke voertuig door wethouder Roel Haverkort overhandigd aan de nieuwe eigenaren.

Het Drachtster brandweerkorps was sinds 1927 de trotste bezitter van een Buick 28 - 24 SIX. Hij was in functie tot 1956 en werd daarna louter voor de sier gebruikt. De wagen deed nog mee aan de optocht voor oldtimers, die in 2013 aan de vooravond van de regionalisering van de brandweer werd gehouden in het kader van het 60-jarig bestaan van de personeelsvereniging. De Veiligheidsregio nam echter de oldtimer niet over, waardoor deze eigendom van de gemeente bleef. Nu de gemeente het voertuig kwijt wil, is de stichting Stichting Buick 28 – 24 SIX in het leven geroepen. Deze stichting gaat het beheer van de Buick op zich nemen. Stukje historie De Stichting Buick 28-24 SIX Brandweer Drachten wil het oude brandweermateriaal uit de regio Drachten restaureren en onderhouden, zodat het aan de liefhebbers getoond kan worden. De oprichters willen de wintermaanden gebruiken om het oude materiaal terug te brengen in originele staat en het daarna goed beheren. Ze zijn bang dat dit stukje historie van Drachten anders zal verdwijnen, omdat de mogelijkheden van de Veiligheidsregio Friesland (VRF) beperkt zijn. ,,De veiligheidsregio (VRF) draagt het oude materiaal zeker een warm hart toe, maar heeft geen geld om het oude materiaal in stand te houden. We kunnen wel een beroep op hun doen als we onderdak en ruimte zoeken om het nodige onderhoud te verrichten. In de zomermaanden trekken we er op uit naar evenementen in binnen- en buitenland'', zegt oud-brandweerman Anne van Zinderen. Door de oprichting van de stichting is het mogelijk om een stukje oud-Drachten in ere te houden. De stichting probeert daar voldoende sponsoren en donateurs voor te vinden. De Buick is verder te huur voor trouwerijen, fotosessies met kinderen in brandweerkledij, tentoonstellingen en andere oldtimerbeurzen, demonstraties op evenementen en speciale ritjes of ceremonies. ,,We hebben een ruime ervaring opgebouwd en zijn altijd in voor een nieuwe uitdaging'', aldus Van Zinderen.  Met de vergoedingen kunnen de kosten voor transport, verzekeringen, keuringen en brandstof worden gedekt. Binnenkort wordt voor de verhuur de website www.buick28-24sixbrandweerdrachten.nl geactiveerd. De geschiedenis van de Buick model 28-24 six van de Brandweer Drachten: In 1926 brandde hotel De Pijlaars aan de Noorderbuurt in Drachten tot de grond toe af, mede omdat er veel te weinig pompcapaciteit beschikbaar was. De brandweer had alleen een Van der Ploeg motorspuit (800 liter per minuut) en drie handpompen (200 l/m). Hierop nam de gemeenteraad van Smallingerland het besluit een brandweerauto met grotere pompcapaciteit aan te schaffen. De keus viel op een Buick 28-24, mede omdat deze op dat moment het zwaarst leverbare chassis had. Wel was de Buick met een prijs van 6000 gulden veel duurder dan bijvoorbeeld een T-Ford (2600 gulden), maar de kwaliteit was dan ook veel beter. De slogan van Buick was destijds niet voor niets 'When better cars are built, Buick will built them. Kilometerteller opgeofferd De door Buick zelf gebouwde motor meet 3300 cc en levert 60 pk op de uitgaande as. De wagen had een topsnelheid van bijna 80 km per uur en gebruikt ongeveer 1 liter benzine op 5 km. De Buick werd als kaal chassis, maar wel met motorkap en schutbord ingevoerd en werd in november 1927 afgeleverd bij de Fa. Bikkers in Rotterdam, die er voor 2800 gulden een hulpchassis met achteropbouw op plaatste. Er werd een bronzen tweetraps centrifugaalpomp met een schotjes ontluchtingspomp geplaatst, die door de motor werd aangedreven via een achter de versnellingsbak geplaatste tussenbak. Hiertoe moest helaas de aandrijving voor de kilometerteller opgeofferd worden, zodat nooit is vast te stellen hoeveel kilometer de auto in zijn nu ruim 80-jarige loopbaan heeft afgelegd. De pomp heeft een capaciteit van 1100 ltr/min bij 80 meter waterkolom (= 8 bar) en kan een druk opbrengen (nog steeds trouwens) van ongeveer 12 bar. Over de gehele achteropbouw werd een ladderrek gebouwd. Uiteindelijk werd de auto in november 1928 in Drachten afgeleverd. De auto werd geplaatst in de tot brandweergarage verbouwde school aan de Noordkade te Drachten. Vele branden werden in de jaren dertig met de autospuit geblust tot de oorlog uitbrak. Tijdens de oorlog werd alle koper en brons rood geverfd omdat de Duitse bezetter destijds alle koper en brons confisqueerde om wapens van te kunnen maken. De laatste twee oorlogsjaren is de Buick zelfs nog 'ondergedoken' geweest om aan totale confiscatie te ontkomen. Hiertoe werd het ladderrek er half afgezaagd en is de auto ergens in een hooibult opgeslagen. Na de oorlog werd de auto weer opgebouwd en bedrijfsgereed gemaakt. Vuilnisbelt De Buick bleef tot 1956 vol in dienst en heeft bij de grote brand van de rubberfabriek van de Fa. De Bruin en Berends aan het Moleneind Noordzijde, nu onderdeel van Dunlop-Enerka, een aantal dagen staan blussen. Na 1956 werd de Buick door aanschaf van een nieuw voertuig overbodig en verhuisde hij naar een boerderij achter de vuilnisbelt, om daar enkel nog ingezet te worden bij brandjes die in de vuilstort ontstonden als gevolg van broei. Eind jaren '60 verhuisde hij naar de stalling van de reiniging die toen aan de Markt zat, waar ook de brandweer sinds 1956 was gehuisvest. De Buick werd daarna enkel nog eens gebruikt voor trouwerijen. De Buick verhuisde in 1981 van de loods aan de markt naar de tijdelijke garage aan de Omloop. In 1982 werd voor de eerste keer deelgenomen aan een brandweer oldtimeroptocht. Deze werd gehouden in Rhenen en werd een groot succes. Er werd een hele nieuwe manier van personeelsuitjes ontdekt en daar wilde men wel meer van. Toen eind 1982 het verzoek kwam om iemand in Leeuwarden met de Buick te mogen trouwrijden, is eerst een koperjacht uitgevoerd. Er werd zoveel mogelijk geprobeerd het koper en chroom weer vanonder de rode verf tevoorschijn te halen. Daarna werd er nog deelgenomen aan vele optochten. Radiateurdop In 1985 werd met een twintigtal vrijwilligers begonnen met een rigoureuze restauratie. De originele radiateurdop was weg, maar via een oldtimerfanaat in Kampen, die radiateurdoppen spaarde en zijn exemplaar wel beschikbaar wilde stellen, is een afgietsel gemaakt, zodat de auto ook weer met een originele radiateurdop is uitgevoerd. Na de opbouw zag de auto er weer als nieuw uit, toen hij meereed in de door het Drachtster korps georganiseerde oldtimeroptocht, ter gelegenheid van de opening van de nieuwe kazerne aan de Loswal in 1988. Bij vele huwelijken heeft de Buick daarna nog dienst gedaan als trouwauto en ook werd deelgenomen aan verscheidene optochten, waarbij ook een aantal in Duitsland. Voor het transport werd in 1990 met behulp van diverse sponsoren een grote aanhanger gekocht, waardoor aan optochten op grotere afstand deelgenomen kon worden. Nadat in 2012 de auto bij terugkomst van een optocht in Duitsland beschadigd raakte, werd deze door een carrosserie bedrijf uitgedeukt en gespoten en werd in combinatie daarmee een grote opknapbeurt uitgevoerd. Daarbij werden onder andere de houten vloer en treeplanken vervangen. Voor informatie over verhuur: H. Van Rijs, 06-29238228.

Auteur

Fokke Wester