Boek André Kloosterman over ervaringen met de Ziekte van Kahler

DRACHTEN

André Kloosterman heeft een boek geschreven: 'Als je de ziekte van Kahler hebt, wat dan'. De eerste twee exemplaren overhandigde hij in Nij Smellinghe aan oncoloog dr. Hovinga en psychologe mevrouw Uneken.

Kloosterman (51) heeft het boek geschreven om zijn ervaringen tijdens de behandeling van de ziekte Kahler van zich af te schrijven. Dit maakte onderdeel uit van het revalidatietraject van de psychologe. Omdat hij positieve reacties kreeg op zijn verhaal, wil hij anderen helpen bij wie ook de ziekte van Kahler geconstateerd is, of een soortgelijke ziekte. Ook voor de familie van de patiënten kan het boek nuttig zijn. Daarnaast kan het boek volgens de uitgever Bookscout ook interessant zijn voor mensen die niks met deze ziekte te maken hebben. André Kloosterman is geboren in 1966, hij is getrouwd en vader van vier dochters. In 2014 werd bij hem de ziekte Kahler vastgesteld. In dit boek beschrijft hij wat de impact van deze ziekte zowel mentaal als fysiek met hem doet. En ook welke gevolgen dit heeft voor zijn gezin. De ziekte van Kahler is een vorm van kanker in het beenmerg. Met chemokuren werd de ziekte eerst bestreden, en met een stamceltransplantatie is de ziekte vooreerst chronisch gemaakt. De ziekte zal zich na een aantal jaren opnieuw openbaren, maar wanneer weet niemand. De behandeling heeft bij André veel lichamelijke en geestelijke schade aangebracht. Als een leeuw heeft hij gevochten om zijn werk te behouden. Maar dit is fysiek en mentaal niet meer mogelijk en daarom werd hij afgekeurd. Hoewel deze periode voor hem erg zwaar is geweest, heeft hij door dit alles heen toch steeds Gods hand ervaren. Als je de ziekte Kahler hebt, wat dan? van André Kloosterman (172 pagina's, ISBN 9789402236910) is te bestellen via Bookscout.

Fokke Wester