Sfeervol Vijf Mei Concert met bijzondere viool in Dorpskerk

Drachten

Het klassieke Vijf Mei concert dat gistermiddag, op Bevrijdingsdag, werd gegeven door Amarins Wierdsma op viool en Edward Liddall op piano, was sfeervol en bijzonder.

Het concert was uitverkocht, er waren 135 bezoekers. Het concert was georganiseerd door CultBee, in samenwerking met de werkgroep 4 en 5 mei. Martine Mees van Cultbee: ,,De sfeer was af en toe 'kippenvel'. De mensen waren onder de indruk van het verhaal over de viool; 'het Mirakel van Tjideng'. Ook waren ze onder de indruk van de fijne, soms swingende vioolmuziek. Amarins Wierdsma speelde de sterren van de hemel; heel ingetogen en tegelijk virtuoos met een hele mooie toon. Samen met de Engelse pianist Edward Liddall vormde ze echt een eenheid als duo. Er waren ook een paar jonge kinderen, die heel stil zaten te luisteren en absoluut een handtekening wilden hebben van de violiste." De viool Joost van Bodegom, oud-burgemeester van Opsterland en oud-voorzitter van de Stichting Herdenking 15 augustus 1945,  hield voorafgaand aan het concert een inleiding over de bijzondere viool. ,,De viool die straks bespeeld zal worden stamt uit 1755. Een echte Landolfi, die in 1942 in het bezit was van Reina ’t Hoen-Croll, wonend op Java. Zij moest aan het eind van dat jaar met haar dochter Elska, net als de meeste andere Europeanen in Indië, de Japanse concentratiekampen in. Er volgden drie vreselijke jaren. Reina en haar dochter Elska overleefden. Dat de viool Tjihapit -  verreweg het slechtste Japanse concentratiekamp -  en Tjideng heeft overleefd mag een mirakel genoemd worden. Tienduizend op elkaar gepakte vrouwen en kinderen, vijftig per huis was geen uitzondering, te weinig te eten, jaar in jaar uit, geen medicijnen, geen berichten van buiten, regelmatig huiszoekingen… Dat de viool bovendien af en toe nog in het geheim werd bespeeld is al even wonderlijk. Een onvoorstelbare troost voor al degenen die in staat waren er af en toe naar te mogen luisteren, dikwijls ’s nachts. Het moge dit bevrijdingsconcert extra glans en luister geven. Sluit af en toe uw ogen zodat u wellicht ook kunt voelen hoeveel dit instrument heeft betekend voor een deel van die vele duizenden die de wanhoop voorbij waren, maar helaas nog vele maanden verder moesten. De meesten hebben het gelukkig gered en kwamen omstreeks 20 augustus 1945 vrij, evenals de viool waarnaar u nu mag luisteren.” De viool werd door Elska ‘t Hoen geschonken aan het Nationaal Muziekinstrumentenfonds. Amarinds Wierdsma De Nederlandse violiste Amarins Wierdsma is dochter van de Friese dirigent Oane Wierdsma en de Engelse Klarinettiste Nancy Braithwaite. Amarins kwam als geboren soliste tot bloei bij de Fancy Fiddlers en studeert nu in Londen bij David Takeno. Ze bewees met een programma met sonates van Beethoven en Ravel dat ze een begenadigd soliste is.   Foto's: Grietje van der Reijnst-Brak / www.hetstaaterop.nl

Auteur

Redactie