Jonge cineast Jordan van der Maas wil laten zien hoe mooi de natuur is

DRACHTEN

In de Bios werd vanmiddag voor de eerste keer de film Licht en Leven van de Drachtster cineast Jordan van der Maas vertoond.

Tekst en foto Fokke Wester  Jordan van der Maas werkte tweeënhalf jaar aan de film en dat is opmerkelijk, want hij is pas 18. In Licht en Leven toont hij opnamen van het planten- en dierenrijk die hij maakte in het beekdal van Het Koningsdiep of Ald Djip. De rivier stroomt van Allardsoog via Bakkeveen, Wijnjewoude, Hemrik, Beetsterzwaag en Nij Beets naar Aldeboarn, waar hij verder gaat als Boarne. ,,Maar ik heb me vooral gericht op het mooiste stuk, het deel bij het Wijnjeterper Schar, Hemrik, Olterterp en de Sweachsterwei'', vertelt Jordan. Rekententamen De Drachtster is bezig met het laatste jaar aan de MBO-opleiding Terra in Assen. De eerste voorstelling in de Bios kon hij maandagmiddag niet meemaken, want toen had hij net een rekententamen. Vervolgens moest hij snel naar huis om de film te laten zien op een besloten bijeenkomst van een serviceclub in het Witte Huis in Olterterp. ,,Maar ik wil nog wel een van de voorstellingen gaan kijken, want op zo'n groot scherm en met professioneel geluid, dat lijkt me echt heel gaaf.'' Jordan heeft nog een paar mogelijkheden voor een herkansing, want de film draait ook morgen (20.00 uur) en volgende week maandag (16.00 uur) en dinsdag(20.00 uur) in de Bios. Hoewel Jordan van der Maas bijna zijn opleiding Bos- en Natuurbeheer heeft afgerond, weet hij nu al dat hij niet verder gaat in die richting. ,,Ik wil verder met film of televisie. Mooie beelden maken, regie, productie, ik weet nog niet precies wat ik wil. De natuur was altijd mijn grootste passie, maar sinds ik dit filmen heb ontdekt is dat echt de kant die ik uit wil.'' Bijna alles zelf Jordan deed bij Licht en Leven veel ervaring op, want hij deed bijna alles zelf. Alleen met het schrijven van de teksten kreeg hij hulp van Megan Stam en de commentaarstem is ingesproken door een professional, René Scharrenborg. Jordan maakte in zijn vrije tijd alle opnamen in het veld en monteerde ook de documentaire tot een afgerond verhaal van 70 minuten. Zelfs de muziek onder de beelden componeerde hij zelf. ,,Sinds vijf jaar heb ik les op piano en kerkorgel en met een goed keyboard en het programma Magic Music Maker kun je allerlei instrumenten toevoegen. Dus ook de strijkers en de trompetten die je hoort heb ik zelf via samples ingespeeld. Het is echt helemaal mijn film geworden.'' Filmclub Toen Jordan van der Maas op 24 oktober vorig jaar zijn film af had, heeft hij bij Stoelwinder in Gorredijk in de kleine filmzaal vijf voorstellingen gedraaid. ,,Dat was de première voor publiek. Daarna heb ik geprobeerd om de film ook op andere plaatsen gedraaid te krijgen, zoals bij Filmhuizen. Toen ik de Filmclub hier in Drachten mailde, bleek dat gewoon de Bios te zijn, haha. Ik heb hen de trailer laten zien en toen was het zomaar rond.'' In de film vertelt Van der Maas het verhaal van het Koningsdiep in de vier seizoenen. Hij volgt de kikker van dril en dikkopje tot volwassen dier, legt het speelse leven van jonge dassen vast en volgt jonge reeën, waterhoentjes en ooievaars. Tussendoor filmt hij bloemen, planten en insecten en vertelt hij het verhaal van de opeenvolgende jaargetijden en verschillende weertypen. ,,Voor de opnamen van de dassen heb ik hulp gehad van Thijs Willems, een dassendeskundige met wie ik steeds op pad kon. Ik filmde terwijl hij zijn tellingen verrichtte.'' Geen dure apparatuur Wat kosten betreft is Licht en Leven een echte no-budget film. ,,Wat het gekost heeft weet ik niet. Niet zo veel, eigenlijk. Ik had geen joekels van camera's mee, maar heb eigenlijk alles gedraaid met een kleine handycam. Ik heb wel een camera gekocht van 240 euro, maar de meeste apparatuur had ik al. Die moderne apparaten van tegenwoordig zijn zo goed, dat je helemaal geen dure apparatuur meer nodig hebt. Zelfs met je iPhone kun je al in HD filmen.'' Op de vraag hoeveel uur hij in die tweeënhalf jaar in zijn film heeft gestoken moet Jordan opnieuw het antwoord schuldig blijven. ,,Maar ik weet wel dat ik bij elkaar wel 60.000 kilometer heb gefietst voor deze film. Sommige dagen ben ik wel drie keer heen en weer gereden van Drachten naar het Wijnjeterper Schar. Dan weer was de camera vol, dan weer de accu leeg. Dat telt in tweeënhalf jaar aardig aan. En ja, ik zorg er nu voor dat ik extra accu's bij me heb als ik aan het werk ga.'' Lekker filmen Van der Maas is al weer bezig met zijn volgende project, een film over De Alde Feanen bij Earnewâld. Hij volgt de zelfde procedure als bij Licht en Leven. ,,Ik ga lekker filmen wat ik zie en dan komt het verhaal later vanzelf wel. Als ik de camera aanzet heb ik al in mijn hoofd hoe ik dat kan gebruiken. Soms hoor ik zelfs de muziek er al bij.'' Jordan filmt digitaal, maar hij werkt heel zuinig, net als vroeger de cineasten die met heel dure filmrollen moesten werken. ,,Ik heb voor Licht en Leven in totaal misschien maar een uur of drie aan materiaal geschoten. Ik ben altijd heel selectief en film korte stukjes. Dat maakt het monteren een stuk makkelijker, al blijft dat toch altijd moeilijk. Ik heb echt prachtige stukjes weg moeten gooien omdat ze niet in het verhaal pasten. Kill Your Darlings, ze zeggen het niet voor niets.'' De tijd nemen Hij maakt niet alleen lange films. Zo loopt Jordan volgende week een dag met zijn camera mee met de mensen van StaatsBosBeheer, waar hij momenteel stage loopt. ,,Dan film ik vrijdag en moet ik in het weekeinde de filmpjes afmonteren, zoiets vind ik ook wel leuk.'' Toch vermoedt hij dat ook zijn volgende grote project wel weer tweeënhalf jaar gaat duren. ,,Ik heb nu wel meer ervaring, maar ik wil toch wel weer de tijd nemen en je zit wel met de seizoenen. Ik ben voor Licht en Leven wel eens weken bezig geweest om één goede opname te krijgen. Alleen die dassen al, dan ben je wel even lekker bezig. Al met al heb ik daar wel drie maanden aan gewerkt. Maar al die moeite, dat zie je als het goed is er niet aan af.'' Nee, Jordan wil niet de nieuwe Sir David Attenborough genoemd worden, de Engelse producer die wereldfaam verwierf met zijn reeks Planet Earth. ,,Dat is helemaal geen voorbeeld voor mij. Het zijn prachtige beelden, maar dat is niet hoe ik wil werken. Een beter voorbeeld is voor mij de Nieuwe Wildernis. Met mijn film wil ik ook het mooie van het gebied en van Friesland laten zien. Ik kende de Alde Feanen niet zo goed, maar nu ik me er in heb verdiept, denk ik net als bij het Koningsdiep: dit moet gezien worden.''

Auteur

Fokke Wester