Robot Innovatiecluster Drachten ‘zaait’ aandacht voor techniek op basisschool

DRACHTEN

Door basisscholen een Meccanoid robot te geven hopen Innovatiecluster Drachten en Bètapunt Noord techniek onder de aandacht te brengen van basisschoolkinderen. Basisschool De Vuurvlinder in Appingedam ontving maandagochtend de eerste. Leerlingen van groep 8 hebben hem in elkaar gezet.

Maandagochtend was nog nooit zo leuk voor groep 8 van basisschool De Vuurvlinder in Appingedam. Gretig verzamelen de leerlingen de juiste onderdelen om hún deel van een Meccanoid-robot in elkaar te zetten. Geconcentreerd sleutelen ze in groepjes alle onderdelen in elkaar. Straks presenteren ze hun ‘levende’ robot voor alle leerlingen van de school. ,,Dit is dé manier om techniek onder de aandacht te brengen van basisschoolkinderen.’’ De gezamenlijke high tech bedrijven van Innovatiecluster Drachten proberen samen met Bètapunt Noord hun toekomstige medewerkers al op de basisschool te werven. Daar hebben ze nu nog niks aan om hun groeiend aantal vacatures op te vullen. ,,Maar als je wilt dat jongeren kiezen voor techniek, moeten ze er op jonge leeftijd al mee in aanraking komen’’, legt Theun Prins van high tech bedrijf YP- Your Partner uit. Hij bezoekt namens het bedrijvencluster basisscholen in Noord-Nederland met een speciaal programma, waarbij leerlingen in een dagdeel een robot in elkaar zetten. ,,Als je wilt dat jongeren na de middelbare school kiezen voor techniek, dan moet je de aandacht ervoor al zaaien op de basisschool.’’ Techniekacademie Op basisschool De Vuurvlinder weten ze dat allang. Daar geeft de enthousiaste techniekmeester Henk Perdon les in de eigen techniekacademie. ,,De techniekmiddag vinden ze de leukste middag van de week. Vooral kinderen die minder goed kunnen leren met hun hoofd, maar wél handig zijn, kunnen zo toch hun talenten ontwikkelen.’’ Perdon reageerde enthousiast toen hij hoorde dat de school een Meccanoid-robot kon winnen. ,,Voor onze kinderen is de robot een geweldige uitbreiding op het techniekonderwijs dat wij al bieden. Daarom heb ik een motivatie geschreven waarom juist onze school de robot zou moeten winnen. En nu ligt hij hier in onderdeeltjes op tafel. Geweldig!’’ Onderwijsassistent Aan het eind van de ochtend wordt de robot gepresenteerd aan de hele school, maar hij is nog niet af. Daar is rekening mee gehouden. Prins presenteert een ‘levensechte’ Meccanoid waarmee de kinderen hun show kunnen geven. ,,Na het bouwen van de robot begint het eigenlijk pas’’, legt Prins uit. ,,Je kunt hem programmeren om bijvoorbeeld een dansje te laten doen, of te helpen bij het opruimen van de klas.’’ Lachend: ,,Hij is bovendien een uitstekend onderwijsassistent, want hij kan je Engels leren en je kunt hem allerlei vragen laten beantwoorden. Zo ervaren kinderen dat techniek uitdagend is en vooral erg leuk.'' Innovatiecluster Drachten Innovatiecluster Drachten is een internationaal werkend ecosysteem van high tech bedrijven en kennisinstellingen die vooroplopen met innovaties. De bedrijven zijn zelfscheppend, bedenken en maken de producten zelf, met als resultaat duurzame werkgelegenheid in Noord-Nederland. Het resultaat is meer dan 50 nieuwe productintroducties per jaar wereldwijd. Daarnaast bieden de bedrijven technische talenten een carrière in de high tech industrie om zo het wegvloeien van kennis uit Noord-Nederland te voorkomen. Dat kan door de unieke samenwerking waarin onderlinge concurrentie heeft plaatsgemaakt voor het versterken van elkaar. Leden van het Innovatiecluster Drachten zijn: BD Kiestra, Delta Instruments, Irmato, Neopost, Kwant Controls, Norma Groep, Philips, Photonis, Resato International, Science & Technology, Variass, VDH Products BV, Whisper Power, YP Your Partner en ZIUZ. Bètapunt Noord is er voor alle basisscholen in de provincies Groningen, Friesland en Drenthe om schoolbesturen, schooldirecteuren, W&T-coördinatoren en leerkrachten te ondersteunen met informatie, advies en begeleiding bij de invoering van wetenschap en technologie in de klas. Zie ook www.icdrachten.nl

Auteur

Fokke Wester