Oud-Drachtster Reinder Postma schrijft boek: De Gezonde Routine Methode

Drachten

Reinder Postma (38) heeft zichzelf opnieuw uitgevonden. Zes jaar geleden stapte hij als herboren uit een afkickkliniek, inmiddels is hij health change coach.

Met zijn Gezonde Routine Methode wil hij ook anderen helpen blijvend te veranderen en gezond te leven. Reinder Postma groeide op in Drachten. Op zijn achttiende verhuisde hij naar Groningen om Bedrijfskunde te studeren. ,,Ik had op jonge leeftijd de nodige problemen met verslavingen: gokken, sigaretten en wiet. Het begon vrij onschuldig en het ging ook best lang goed, want ik was wel competitief: ik wilde presteren op school en ook tijdens mijn studie. Achteraf zie ik dat ik in mijn studententijd al behoorlijk verslaafd was: ik dronk heel veel en rookte veel wiet.” Na zijn studie vertrok Reinder naar Amsterdam, om daar carrière op te bouwen. ,,Ik verzuimde nooit van mijn werk, maar ik gebruikte wel veel na elke werkdag. Er zat geen opbouw in mijn carrière: ik werkte een jaartje hier, een jaartje daar. Ik kon het steeds minder goed opbrengen om te gaan werken. Ik bouwde schulden op, had niet veel sociale contacten meer, weinig contact met mijn familie. Ik leunde volledig op m’n vriendin. Toen zij het uitmaakte merkte ik pas hoe diep ik was gezonken: ik betrok toen antikraakpand met enkel een matrasje op de grond, zonder verwarming, warm water of gas. Een tante raadde mij een afkickkliniek in Schotland aan.” Persoonlijke ontwikkeling
Reinder dacht dat hij ‘alleen maar wietverslaafd was’. Pas in de afkickkliniek kwam hij erachter dat er veel meer aan de hand was; de verslaving had een emotionele achtergrond. ,,Mijn ouders zijn gescheiden toen ik nog jong was en ik had geen goed contact met mijn vader. Ik had een heel laag zelfbeeld en veel boosheid en verdriet. Ik heb dat heel lang weten te onderdrukken, maar kwam er in Schotland achter dat dat ten grondslag lag aan mijn verslaving.” Maar liefst 4,5 maand bracht Reinder in de kliniek door. Intensieve gesprekken met therapeuten veranderden hem als mens. Toen hij terugkwam in Nederland wilde Reinder sporten, een gezond leven opbouwen en ook anderen daarvoor motiveren. ,,Sport is altijd al belangrijk voor mij geweest. Ik wilde kijken of ik daar iets mee kon opbouwen.” In het voorjaar van 2011 kreeg hij zijn eerste klanten: Reinder was personal trainer en heeft zich inmiddels doorontwikkeld tot health change coach. Samen met een partner heeft hij twee studio’s in Amsterdam-Zuid. Gezonde routines ontwikkelen Reinder had al gemerkt dat hij in de kliniek niet ‘weer zichzelf was geworden’, maar een betere versie van zichzelf. ,,Ik had een blijvende verandering ondergaan. Mijn klanten zitten ook vaak vast in bepaalde patronen. Je kunt ze doorbreken door ze langdurig te vervangen voor gezonde alternatieven. Op termijn worden dat nieuwe routines, waardoor je zelfdiscipline niet meer nodig hebt en gezond leven vanzelf gaat.” ,,Dat is eigenlijk de essentie van het boek dat ik heb geschreven: De Gezonde Routine Methode. Om écht gezond te leven en een blijvend gezond gewicht en goede conditie te ontwikkelen moet je vooral consequent gezonde keuzes blijven maken. Geen suiker meer in de thee of koffie is zo’n verandering. Mensen zeggen vaak: ik vind dat zo lekker, maar je zal merken dat je het na een paar weken al niet meer mist, omdat je dan gewend bent aan je nieuwe routine. Concreet bestaat De Gezonde Routine Methode uit 28 ‘Thoughts and Actions for today’; inspirerende leefregels die je activeren iedere dag opnieuw de gezonde keuze te maken. Het betreft leefregels over bijvoorbeeld de hoeveelheid suiker in je voeding, maar ook over hoe je omgaat met weerstand uit je omgeving als je bijvoorbeeld besluit om geen of weinig alcohol te drinken. De methode vraagt je om gedurende de eerste negentig dagen de leefregels iedere dag te lezen en daarna nog regelmatig te herhalen. Op deze manier blijf je scherp in plaats van dat je motivatie langzaam wegzakt. ,,Het is belangrijk om elke dag werk te maken van je verandering, zodat je elke dag geïnspireerd en geactiveerd bent om te doen wat je nodig hebt; gezonde voeding nemen en voldoende trainen en bewegen.” De resultaten volgen dan vanzelf. Consequent goede keuzes maken Reinder vertelt dat de dingen die je structureel anders gaat doen, je nieuwe natuur worden. ,,Als jij echt anders gaat eten en bijvoorbeeld alleen chocolade neemt bij uitzondering, dan verander je de norm van je voedingspatroon. Zo’n uitzondering kan dan best. Zolang het maar de uitzondering wordt op je nieuwe regel; geen chocolade, tenzij…. Maar als je elke week chocolade blijft eten, blijf je met één been in die oude gewoonte staan en val je vroeg of laat volledig terug. Je komt weer aan en je verliest opnieuw je motivatie om te trainen.” Reinder is het levende bewijs dat het echt kan: blijvend gezond zijn door consequent goede keuzes te maken. ,,Veel van mijn klanten lukt het ook. Jezelf volstoppen met eten is niet jezelf verwennen: goed voor jezelf zorgen is jezelf verwennen. Om daarvoor open te staan moet je wel eerlijk tegen jezelf zijn, open staan voor verandering en vooral bereidwillig zijn.”

Inspireren en activeren

Het boek De Gezonde Routine Methode is dan ook geen toverstaf: echt veranderen moet je uiteindelijk zelf doen, maar de methode begeleidt je in dat proces. ,,De eerste positieve effecten ervaar je al na een paar weken. Je valt af, voelt je energieker, slaapt beter, bent productiever en creatiever op je werk, loopt veel minder kans op ernstige ziektes en nog zoveel meer.” ,,Een hogere kwaliteit van leven is het ultieme doel dat je met mijn methode en een gezond leven nastreeft. Mijn methode is dus zeker geen stappenplan van een paar weken, het biedt je een gezonde manier van leven voor de rest van je leven met alle voordelen van dien.” Reinder voelt zich er heerlijk bij, deze mindful manier van leven: de aandacht in het hier en nu houden. ,,Ik ben niet meer in gevecht met mezelf, met suiker, alcohol, wel of niet trainen, of calorieën tellen. Ik voel me beter dan ooit. Ik leef heel gelijkmatig, dat zou je saai kunnen noemen, maar ik vind dit een veel puurder manier van leven. Het is wennen voor iedereen die er aan begint, maar De Gezonde Routine Methode wordt onderdeel van wie je bent en dat gaat al snel heel prettig en aangenaam voelen. Het is gewoon een heel positieve manier van leven.” Reinder heeft bij het schrijven van zijn boek veel gesprekken gevoerd met Jaap Goudsmit, schrijver en Hoogleraar Harvard & AMC. Hoogleraar Goudsmit zegt over het boek: ,,Een persoonlijk en inspirerend boek waar veel mensen door gemotiveerd raken om gezonder te leven.” Tekst: Tine van Knijff

Auteur

Redactie