Directeur Paulo Martina presenteert programma Dr8888 in Keulen

DRACHTEN/KEULEN

Tijdens een speciaal persevenement over aankomend themajaar Mondriaan tot Dutch Design in Keulen heeft directeur Paulo Martina het programma van Museum Dr8888 gepresenteerd.

Tijdens een goedbezochte perspresentatie in Keulen stond het aankomende themajaar Van Mondriaan tot Dutch Design centraal. Het evenement werd georganiseerd door het Nederlands Bureau voor Toerisme en Congressen (NBTC) en had als doel het themajaar op de kaart te zetten bij toonaangevende Duitse journalisten. De deelnemende musea, waaronder Museum Dr8888, kregen hierbij de kans iets te vertellen over het culturele programma in 2017. Benno Tempel (directeur Gemeentemuseum Den Haag), Jannet de Goede (conservator Museum Kröller-Müller), Meta Knol (directeur Museum De Lakenhal), Paul Baltus (directeur Kunsthal Kade), Paulo Martina (directeur Museum Dr8888) en Edwin Jacobs (directeur Centraal Museum Utrecht) gaven de ruim 35 aanwezige journalisten een impressie van het culturele programma in 2017. Onder de journalisten bevonden zich vertegenwoordigers van de belangrijkste landelijke kranten en tv-journalisten van onder andere de ARD en de WDR (de openbare omroep van West-Duitse deelstaat Noordrijn-Westfalen). Themajaar Mondriaan tot Dutch Design In 2017 is het honderd jaar geleden dat de Nederlandse kunstbeweging De Stijl is opgericht. Dit wordt gevierd met het themajaar Mondriaan tot Dutch Design. 100 jaar De Stijl. Gedurende het themajaar brengt Museum Dr8888 vier grote tentoonstellingen waarin De Stijl centraal staat. Naast Museum Dr8888 doen ook Keramiekmuseum Princessehof Leeuwarden en de voormalig Rijksluchtvaartschool in Eelde als vertegenwoordigers van Noord-Nederland mee aan het themajaar. Eelde concentreert zich op hedendaagse kunst die zich inspireert op De Stijl en Design, in Leeuwarden geeft Dutch Design in combinatie met licht en keramiek alvast een voorproefje van Culturele Hoofdstad 2018. Het themajaar Mondriaan tot Dutch Design is een samenwerking tussen NBTC Holland Marketing, Den Haag Marketing, Toerisme Utrecht, Amersfoort Citymarketing, Visit Brabant, Leiden Marketing, Toerisme Gelderland en Museum Dr8888.  

Auteur

Fokke Wester