Winkelen met Afgeprijsd-app in Us Doarpswinkel Drachtstercompagnie

DRACHTSTERCOMPAGNIE

Us Doarpswinkel bindt met de app 'Afgeprijsd' de strijd aan tegen voedselverspilling. De app laat klanten in een oogopslag zien welke producten tegen de houdbaarheidsdatum aan zitten en daarom met korting te koop zijn.

De app ‘Afgeprijsd’ is bedacht door NoFoodWasted. Vanaf nu is de app ook te gebruiken voor klanten van de Ús Doarpswinkel. Algemeen-directrice Kerstin van Kammen: ,,Wij doen mee met ‘Afgeprijsd’ omdat het in het belang is van de klant, onze winkel en de wereld.'' Het is geen geheim dat supermarkten producten afprijzen die over de datum dreigen te gaan. Dat het merendeel van deze producten alsnog moet worden weggegooid is echter minder bekend. ‘Afgeprijsd’ biedt, in samenwerking met supermarkten, een praktische oplossing om deze verspilling tegen te gaan. Kerstin van Kammen: ,,Klanten houden van korting en niemand houdt van weggooien. Veel van onze klanten zijn wel geïnteresseerd in afgeprijsde producten, maar weten bij het maken van het boodschappenlijstje nog niet welke producten met korting te koop zijn. Met de app ‘Afgeprijsd’ van NoFoodWasted komt daar nu verandering in.'' Win-win-win Alleen al in Nederlandse supermarkten verdwijnt jaarlijks voor ruim 400 miljoen euro aan levensmiddelen in de vuilcontainer. Afgeprijsd is een concrete en rendabele oplossing, waarbij klanten in de app hun eigen supermarkten kunnen selecteren. Daarvan krijgen ze een overzicht van alle afgeprijsde producten. Op die manier ontstaat er een win-win-win situatie. De supermarkt verkoopt producten die anders weggegooid worden, klanten genieten van producten met korting en voedselverspilling wordt teruggedrongen. NoFoodWasted heeft zich voorgenomen om van voedselverspilling een keuze te maken. Oprichter August de Vocht creëert innovatieve toepassingen die het onnodig weggooien van voedsel voorkomen en rendabel zijn voor iedereen. ,,De kracht van NoFoodWasted ligt in het bieden van deze oplossingen, met behulp van technologie, waarbij we het leven van de ondernemer en de consument makkelijker maken. Iedereen moet zich kunnen inzetten, zodat iedereen kan profiteren en uiteindelijk iedereen wint. Geen geitenwollensokkenideologieën, maar gewoon een kwestie van doen,'' aldus De Vocht. In 2015 is de Afgeprijsd-app succesvol gelanceerd bij twintig supermarkten van vijf verschillende ketens in vier provincies. Op dit moment telt de Afgeprijsd-app al meer dan honderd deelnemers en is beschikbaar bij tien verschillende ketens door heel Nederland.

Auteur

Fokke Wester