UPDATE | Slechts 4 van de 35 Solarboten volbrengen stormachtige tocht naar Drachten

Drachten

 Zonneboten en een ‘Hollandse’ zomer, dat bleek vandaag geen goede combinatie. Slechts vier van de vijfendertig boten haalden de finish in Drachten. De deelnemers aan de Dutch Solar Challenge hadden waarschijnlijk meer gehad aan een zeiltje dan aan hun zonnepanelen.

Slechts vier boten haalden de eindstreep, maar de uiteindelijke winnaar kon het carillon niet meer halen omdat net na de finish de accu leeg bleek. De Finse ploeg besloot de boot maar op de aanhanger naar het Moleneind te rijden. ,,We hebben geluk dat de tijdwaarneming net voor die brug was’’, vertelde Mikko Pitkäaho van het Kyamk-team. Hij en zijn ploegmaten zaten lang op de oever van het Moleneind, in de hoop dat ze hun accu in het fletse zonnetje nog een beetje konden opladen. ,,Op zich natuurlijk een prima timing, finishen en meteen leeg. Dat betekent dat we alle energie precies goed hebben benut’’, aldus de Fin. Conclaaf Na de race gingen jury en organisatie in conclaaf. Ze besloten dat door de harde wind de etappe van de Dutch Solar Challenge van Lemmer naar Drachten (60 kilometer) ingekort moest worden. Alle deelnemers hebben een vierde deel van de race gevaren. Het punt tot de Langweerder Wielen, einde Scharsterrijn, wordt daarom als etappe gerekend. Als gevolg van de harde wind sloegen twee boten om op de Langweerder Wielen (UAntwerp Solar Boat Team A06, en het Solar Team HvA uit Amsterdam T71) . De piloten zijn ongedeerd. Mede op basis van de omgeslagen boten en omdat het steeds harder ging waaien heeft de organisatie dit besluit genomen. ,,Zeer vervelend'', aldus projectdirecteur Albert Bosscha. ,,Maar het was niet meer verantwoord om de Langweerder Wielen over te steken. Ik zag de twee boten met eigen ogen omslaan.'' De boten die dat punt al voorbij waren en in rustiger vaarwater zaten, mochten op eigen risico verder. Vier boten zijn uiteindelijk naar Drachten gevaren, maar die tijd telde dus niet meer mee. De overige boten zijn met de trailer naar Drachten gereden, waar de race morgen verder gaat. De twee boten die zijn omgeslagen hebben veel waterschade opgelopen. De teams zijn druk bezig om deze schade voor morgen te repareren, maar het ziet er niet gunstig uit. Toch niet De Finnen hebben dus de race uiteindelijk toch niet gewonnen. In de A-klasse was de Dutch Solar Boat (A19) uit Leeuwarden het snelst met 1.35 uur. In de B-klasse was dat het team Gut & Perdue (B43), een samengesteld team uit Polen en Amerika. Zij deden 1.48 uur over de verkorte etappe. In de Topklasse was TU Delft Solar Boat Team (T65) het snelst met 1.01 uur. In de V20 klasse deed het DB-20 Racing Team (V85) uit Sneek 1.42 uur over deze afstand. ,,It is hiel sneu allegear, ek foar it publyk’’, stelt Trea Westra van de organisatie van de Solarweek Drachten. ,,Yn plak fan fiifentritich boaten kamen der no mar fjouwer echt oer de finish, dus der wie net echt folle te sjen. De minsken binne mei sok wiet en winerich waar ek samar wer nei hûs, fansels.’’ Woensdag staat in Drachten een Time Trial op het programma. De deelnemers varen dan 10 of 20 kilometer rondom Drachten. De start en finish is in de Drachtstervaart nabij het Moleneind Noordzijde. Daarnaast wordt een poging gedaan om het snelheidsrecord voor zonneboten te verbreken. De deelnemers zijn tot en met 7 juli in Drachten. Op initiatief van Van Wijnen Groep, één van de sponsors, wordt naast de Dutch Solar Challenge de Solarweek georganiseerd. Een meerdaags evenement, waarbij niet alleen innovatie en duurzaamheid centraal staat, maar ook de verbinding wordt gelegd tussen bedrijfsleven, inwoners en onderwijs. Meer informatie over de race www.dutchsolarchallenge.nl. Foto's Harry van der Linde en Fokke Wester

Auteur

Redactie