Buitenlandse studenten en docenten maken kennis met ROC Friese Poort

Drachten

Studenten en docenten uit Finland, Duitsland en Spanje hebben een week lang een bezoek gebracht aan de opleiding Mediavormgeving (Art en Design) van ROC Friese Poort in Drachten.

Dit in het kader van het Visual World project, waar ROC Friese Poort Drachten in participeert. Het Visual World project is een Erasmus+-project op het gebied van beeldende kunst en vormgeving. Het belangrijkste doel is om vaardigheden van de studenten te stimuleren en om samen te leren werken in een virtuele en multiculturele werkomgeving. Vier keer in de twee jaar komen de studenten en docenten van alle vier scholen bijeen voor een uitwisselingsweek. Daarnaast houden de scholen Kouvola RegionVacationale College uit Finland, Goldenberg Europakolleg uit Duitsland, The Art School Manolo Blahnik La Palma uit Spanje en ROC Friese Poort Drachten online contact door middel van een blog en worden ook opdracht met elkaar gedeeld en uitgevoerd. Dus naast de uitwisselingsweek is er ook doorlopend een online samenwerking tussen de scholen. Eerste indrukken Maandag kwamen de studenten en docenten uit het buitenland aan bij ROC Friese Poort in Drachten. Na een korte introductie in de theaterzaal van gebouw A kregen ze een rondleiding door alle gebouwen op het campusterrein. ,,Ik ben verrast na het zien van deze school. Het ziet er allemaal heel anders uit dan onze kunstacademie”, aldus een Spaanse student. Een Finse student zegt: “Mooie gebouwen staan hier op het campusterrein. Mooie architectuur en ook heel schoon en open-minded.” Ook voor de Nederlandse studenten was het spannend. ,,Het was zeker een beetje spannend om nieuwe mensen te ontmoeten, maar ik kan me goed voorstellen dat dit het zelfde was voor de Finse, Duitse en Spaanse studenten. Maar ik zag een paar bekende gezichten, dus dat was ook weer erg leuk." Opdracht De studenten hebben deze week niet stil gezeten. In groepjes van drie of vier studenten, elk uit een ander land, zijn ze aan de slag gegaan met een opdracht. Ze moesten van een bekend Nederlands product (denk aan Stroopwafels en drop) een herontwerp maken, zodat deze verkocht kon worden in één van de andere landen. De studenten kwamen met de mooiste ideeën. De eindproducten zijn gepresenteerd tijdens een expositie in de theaterzaal van gebouw A. Niet alleen de studenten kregen een opdracht, ook docenten zijn deze week druk aan de slag geweest met het thema ‘EvaluatingCreativity’. De docenten hebben evaluatiemodellen aan elkaar gepresenteerd en hebben gezamenlijk een nieuw model gemaakt. Tijd voor ontspanning Uiteraard stond deze week, naast hard werken, ook in het teken van ontspanning. De tweede dag hebben ze een bezoek gebracht aan de tentoonstelling Holland Dada and the International Context in het Museum Dr8888. Holland Dada and the International Context is opgebouwd in hoofdstukken die corresponderen met steden waar Dada een rol heeft gespeeld en een speciaal hoofdstuk over Holland Dada. De buitenlandse studenten en docenten hebben deze week ook kennisgemaakt met typisch Friese producten en spelletjes. Zo hebben ze de klompendans gedaan, haring geproefd en een ‘frysk slokje’. Daarnaast  werd er een wedstrijd gesjoeld. De Finnen wonnen. Vrijdag werd de week afgesloten met een bezoek aan het Groninger Museum. De tentoonstelling ‘Nieuwe Wilden’ werd bezocht. Hierbij staat het neo-expressionisme uit de jaren ’80 centraal. In twee groepen werd een rondleiding verzorgd in het Engels. Na het bezoek was er tijd om de stad Groningen te verkennen. Blog volgen Op de hoogte blijven van waar de studenten en docenten zoal mee bezig zijn binnen het Viwo-prject? Bekijk de blog via: http://viwoproject.blogspot.nl/p/viwo-home.html

Auteur

Redactie