Collecte Hartstichting brengt in Drachten 14.000 euro op

DRACHTEN

De collecte van de Hartstichting eind april heeft in Drachten een bedrag opgebracht van 14.271,50 euro opgeleverd. Ruim 300 collectanten in Drachten gingen tijdens de Hartweek op pad om donaties te verzamelen.

Donaties van het publiek worden onder meer besteed aan de financiering van wetenschappelijk onderzoek. De komende jaren wil de Hartstichting méér onderzoek financieren naar het eerder herkennen van hart- en vaatziekten. Daarbij gaat het om onderzoek naar het in kaart brengen van hart- en vaatziekten in de familie, onderzoek naar onduidelijke klachten en voortekenen én nieuwe opsporingsmethoden, zoals bijvoorbeeld een bloedtest. Zonder waarschuwing Elke dag worden mensen getroffen door een hartstilstand of hartinfarct, vaak zonder duidelijke waarschuwing vooraf. Zo krijgen jaarlijks ongeveer 16.000 Nederlanders een hartstilstand buiten het ziekenhuis. Ongeveer de helft van de mensen die plotseling een hartinfarct of hartstilstand kreeg, had vooraf geen duidelijke klachten. De gevolgen kunnen dodelijk zijn of het leven van het slachtoffer en dierbaren drastisch veranderen. Hart- en vaatziekten treffen dus niet alleen de patiënt, maar ook de directe omgeving, van omstander, familielid tot vriend. De Hartstichting weigert zich daar bij neer te leggen. Hart- en vaatziekten moeten eerder herkend worden, zodat tijdig ingrijpen mogelijk is. Voordat mensen onnodig overlijden of chronisch ziek worden. Prioriteit Het onderzoeksthema ‘Eerder herkennen van hart- en vaatziekten’ is onderdeel van de onderzoeksagenda van de Hartstichting. Deze agenda met onderzoeksprioriteiten is in 2014 samen met de samenleving opgesteld. Ruim 12.500 zorgprofessionals, wetenschappers, patiënten en hun naasten, donateurs en vrijwilligers brachten hun stem uit op onderzoeken die volgens hen prioriteit moeten krijgen. Met deze aanpak wil de Hartstichting wetenschappelijke doorbraken realiseren waar de samenleving behoefte aan heeft én die grote impact hebben op het leven van mensen met hart- en vaatproblemen en hun naasten. De Hartstichting verwacht later dit jaar wetenschappers op te gaan roepen om voorstellen in te dienen voor wetenschappelijk onderzoek naar het eerder herkennen van hart- en vaatziekten. Er zijn nu 1 miljoen hart- en vaatpatiënten in ons land. Elke dag overlijden er ruim 100 mensen aan hart- en vaatziekten en komen er 1000 mensen in het ziekenhuis terecht. De preventie, behandeling en genezing van de ziekte is de belangrijke missie van de Hartstichting, die al méér dan 50 jaar strijdt tegen hart- en vaatziekten, een van de belangrijkste doodsoorzaken in ons land, door financiering van onderzoek, voorlichting over een gezonde leefstijl en het realiseren van innovaties in de zorg. Voor meer informatie: hartstichting.nl.

Fokke Wester