Slingepark en Thalenpark worden vaste chillplekken voor Drachtster jeugd

DRACHTEN

Het college heeft het Slingepark en het Thalenpark aangewezen als vaste chill-outplekken voor de jeugd.

Jongeren mogen er van zondag tot en met donderdag gebruik van maken tot half elf 's avonds en op vrijdag en zaterdag tot een uur 's nachts. De aanwijzing van de chillplekken is gedaan na de evaluatie samen met de Jeugdraad Smallingerland van twee proefperiodes in de afgelopen jaren. De bekostiging van het toezicht op de jongeren is in elk geval zeker tot 2019. In dat jaar bereikt de SVS-medewerker die als aanspreekpunt fungeert de pensioengerechtigde leeftijd. De gemeente wil op dat moment bekijken of er nog behoefte is aan specifiek toezicht. Gratis wifi De JRS, die zelf in met name het Slingepark heeft onderzocht hoe de jongeren over de chillplekken denken, is tevreden over de proef. Na klachten van de gebruikers over het te zwakke wifi-signaal is door de gemeente een krachtiger wifi geplaatst in het jeugdhonk Place2Be. Dat heeft er volgens de JRS zeker toe bijgedragen dat de gebruikers tevreden zijn en dat de chillplek vooral overdag meer in trek is. Op verzoek van de JRS heeft Wijkbeheer picknickbanken in de parken geplaatst. Overigens maakt wifi in het Slingepark deel uit van een breder plan van de gemeente om in het winkelcentrum en op een aantal vaste plekken met vele bezoekers gratis wifi aan te bieden. Er is weinig informatie over het gebruik van de chill-plekken in de avond en nacht. Een afspraak met de SVS, die de parken intensief zou bezoeken en zou bijhouden hoeveel jongeren er dan waren, heeft slechts een beknopt rapport opgeleverd met slechts een aantal algemene opmerkingen. Reclamecampagne De beide parken geven volgens politie en jongeren-/straathoekwerker geen bijzondere overlast. Volgens de Jeugdraad is het nu de uitdaging om de jongeren die in andere wijken zorgen voor overlast zover te krijgen dat ze ook naar de legale plekken in Slingepark en Thalenpark gaan. Daarvoor wordt een 'reclamecampagne' opgezet om de jeugd te bereiken met persberichten, flyers en social media.

Auteur

Fokke Wester